Nationale Beeldbank Overgenomen (door Hollandse Hoogte)

Critical Chef at his Kitchen DoorAfgelopen donderdagavond werd het dan eindelijk bekend: het Nederlandse stockfoto bedrijf: Nationale Beeldbank is overgenomen door Hollandse Hoogte. Verrassend nieuws, omdat Hollandse Hoogte zelf, nog geen zes weken geleden, is overgenomen door het fotopersbureau ANP. Ook ANP zelf is onlangs overgenomen. Door het Taalpa van John de Mol. In zijn nieuwsbrief geeft Nationale Beeldbank zelf aan, dat de overname is ingegeven door de moeilijke situatie in de Nederlandse markt voor stock- en beeldbankfotografie. Dat klinkt logisch, want deze markt is inderdaad oververzadigd, prijzen (en daarmee omzetten) dalen al jaren, terwijl het aantal fotografen, waaronder amateurfotografen alleen maar toeneemt. De spoeling is daarmee alleen maar dunner en dunner geworden. Niet alleen voor de fotografen zelf, ook voor de stockfotobureau’s en fotopersbureau’s zelf. Toch roept de manier waarop deze overname verloopt een paar vragen op.

Hierbij is de kwaliteit van de foto’s bij Nationale Beeldbank, in vergelijking met de premium fotografie van Hollandse Hoogte een voor de hand liggend dingetje. Volgens Bas van Beek heeft dat “zijn aandacht.”. “Er zijn bijna meer fotografen bij NBB, dan dat er foto’s zijn. Veel fotografen editen hun werk ook nauwelijks, en zetten daarmee te veel beelden in de beeldbank.” De komende tijd gaat gaat Hollandse Hoogte i.s.m. Nationale Beeldbank, deze beelden bekijken, en waarschijnlijk zal er hard worden geselecteerd. Deze strenge selectie gebeurde al eens eerder bij Nationale Beeldbank zelf … Enkele tientallen tot honderden fotografen werden toen bedankt voor hun “toewijding” en hun account werd verwijderd. Vaak was dit wat pijnlijk voor de fotografen zelf. De meesten hadden echter nauwelijks beeld online staan, laat staan dat ze verkopen realiseerden. Volgens mij is dit een goed ding, want het beperkt de concurrentie voor de professionele fotografen en het vergemakkelijkt het zoeken naar de juiste foto’s door klanten, die sneller gaan vinden wat ze zoeken.

Een andere vraag betreft het prijsbeleid, dat de nieuwe combinatie ANP Foto / Hollandse Hoogte / Nationale Beeldbank gaat voeren. Daarover is, een paar weken na de overname door ANP van Hollandse Hoogte, nog weinig bekend. Dat klanten en afnemers van de drie bedrijven geïntegreerd gaan worden, kan alleen maar een goed ding zijn. Zet er een sterk, commercieel team op, en je kunt bakken met geld verdienen. Zelfs grote klussen, zoals grote aanbestedingen, worden gemakkelijker, want je kunt er meer gespecialiseerde mensen op zetten. Maar er is nog weinig bekend over de licentiemodellen (Royalty Free of Right Managed, of eventueel Micro Royalty Free) die de nieuwe combinatie gaat vragen. Net als bij de overname van Hollandse Hoogte, liggen er nog vragen over de percentages die fotografen er gaan verdienen. Worden die opgetrokken naar de 55% van de verkoopprijs, die Hollandse Hoogte hun fotografen betaald? Of zijn er fotografen, die blijven steken op de soms 30%, die Nationale Beeldbank berekend? Vooralsnog Wacht Mijnheer Van Dale op Antwoord.

Positief ding is dan weer wel, dat de Pictoright vergoedingen niet meer in de licentievergoeding van Nationale Beeldbank zit verstopt, wat tot voor kort gebruikelijk was. Bas van Beek: “Ik ga die vergoedingen vanuit Pictoright zeker niet in mijn zak steken! Wel is het zo, dat daarvoor een werkbaar systeem moet worden bedacht, bij Nationale Beeldbank. In 2019 moeten de eerste betalingen gaan plaatsvinden.” Dat zie ik dan weer met vertrouwen tegenmoet, mede omdat Hollandse Hoogte zelf, die vergoedingen al doorbetaald, aan zijn fotografen. Bovendien is Pictoright hier zelf ook al een tijdje alert op.

Ander ding is de onduidelijkheid over het voortbestaan van Het Beeldhuis, waar Nationale Beeldbank onderdeel van was. Het bestaan van Nature in Stock, de “zuster” van NBB blijft nog onopgehelderd. Het Polygoon Archief, dat het beeldhuis een paar jaar geleden aankocht? De opdrachtfotografie? Volgens Maarten Maas van Nature in Stock is het nog te vroeg om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Wat de afnemende concentratie van aanbieders voor professioneel, fotografisch beeld betekent voor de Nederlandse markt blijft daarmee nog onduidelijk. Erg veel concurrentie blijft er niet over, waardoor en ook naar fotografen een dominante positie kan ontstaan. Imageselect bestrijkt een heel ander gedeelte van de markt voor fotografie. Is ook meer een distributeur voor buitenlandse collecties.  En Holland in beeld lijkt een stuk kleiner dan Nationale Beeldbank was, laat staan dat het de omvang benaderd van de ANP / Hollandse Hoogte  / Nationale Beeldbank combinatie. Voor fotografen, die “niet blij” worden van deze overname, is er weinig ruimte op de Nederlandse markt over, om met andere beeldbanken samen te werken.

Vooralsnog is wel duidelijk, dat de markt voor fotografie in Nederland flink wordt opgeschud, wakker gerammeld en gereorganiseerd. In minder dan twee jaar, volgde de ene reorganisatie op de andere overname. Dit kan uiteindelijk goed uitpakken. Maar vraag is en blijf: “Zullen fotografen langzaamaan weer wat meer gaan verdienen, dan de huidige, spreekwoordelijke  stuivers en dubbeltjes?” Dat blijft nog heel even cliffhanger!


Geweld Tegen Journalisten (in Dutch)

Damaged Fuji X100FIk heb er over getwijfeld, of ik dit verhaal hier wilde vertellen … Maar vanwege opmerkingen van collega’s, en vanwege recente, politieke ontwikkelingen, vertel ik hier toch publiek dit verhaal … Mijn verhaal … Thema: geweld tegen (foto) journalisten … Want dat verhaal moet maar eens vertelt worden … Het komt te vaak voor, dat geweld … Veel te vaak … En het gaat tenslotte ook mijn collega’s aan … En mij … Persoonlijk …

Afgelopen zondag morgen, een paar uur na het sluiten van de Tilburgse Kermis werd mijn camera vernield door een paar jonge “gasten. Terwijl ik het verhaal van de Tilburgse Kermis wilde fotograferen voor Hollandse Hoogte, mijn foto-nieuws-agentschap … Ik was benieuwd, hoe die er ‘s-nachts bij zou liggen, zo tussen sluitingstijd en de eerste zonnestralen … Er waren nog verrassend veel mensen op straat (het was een uur of vijf) … En ik was in de Tilburgse Spoorzone de verlaten attracties en de (bijna) lege straten aan het vastleggen …

Op een gegeven moment hoorde ik geschreeuw en geroep van twee jonge gasten … Ik zou een jonge vrouw hebben gefotografeerd, die daar, ergens naast haar fiets stond te bellen … Bijna onder een spandoek naar een feestelijke biertuin … Voor ik het wist had ik een dreun te pakken, en werd  er geeist dat ik de foto’s van mijn camera zou verwijderen … Daarbij werd ook dreigend afgeteld … Ik moest dus haast maken … Drie seconden … Twee seconden … Waarna ik weer een dreun kreeg, mijn camera uit mijn handen werd getrokken, en met kracht op het asfalt aan stukken werd gegooid … Nieuw, vier maanden oud, schade zo’n € 1.500,-. De situatie werd gelukkig gedeëscaleerd door een een paar Curaçaose en Nederlandse jongeren, die voorbij liepen, en ‘t allemaal zagen gebeuren … Waar ik natuurlijk dankbaar voor ben …   Ook de Politie reageerde trouwens sneller en massaler dan verwacht … Fijn om te merken … Naast een vernielde camera en de nodige schrik mankeerde ik gelukkig niets …

Het is niet de eerste keer, dat ik als fotograaf en journalist, met geweld wordt geconfronteerd … Zelf belandde ik al eens in de cel, nadat ik in de Rotterdamse metro met een bierblikje was bekogeld … Mijn enige fout was, dat ik met mijn camera nog in de hand, onderweg was naar het centraal station … Vervolgens wordt ook ik aangehouden door de mijnheer agent … Want als ik aangifte van dat geweld zou doen, dan zou er vast een tegenaangifte volgen van de blikjesgooier … “We gaan dit dus even op het bureau uitzoeken!”, vond mijnheer agent, na ruggespraak met zijn Brigadier. In de nieuwe hal van het centraal station in Utrecht probeerde een jonge vrouw eens met veel misbaar mijn camera af te pakken … Tja, ik was daar de nieuwe stationshal aan het fotografen … Misschien stond zij er wel op??? Opstootje was snel gemaakt en van werken kwam die middag niet veel meer … Maar drie incidenten in een langere lijst …

Afgelopen vrijdag 20 juli 2018. Villamedia: “Minister Grapperhaus licht gemaakte afspraken tegen geweld en bedreiging journalisten toe.” Na de recente aanslagen op De Telegraaf, Panorama en het geweld tegen individuele collega’s, inclusief moord, wordt het volgens mij eindelijk eens tijd, dat er iets gaat gebeuren … Zie hier een linkje naar dat stuk … Want zelf begrijp ik er eigenlijk niets meer van … Al dat geweld … We leven zogenaamd in een open samenleving met een vrije pers … Maar die vrije pers wordt wel steeds voorzichtiger … Ik in ieder geval wel, als het gaat om het vertellen van verhalen en het doen van verslag over wat er in de samenleving gebeurd … Of daar nu wel of geen mensen in voorkomen … Ondanks de terecht sterke taal van een Panorama en een Telegraaf, merk ik zelf, dat ik iedere keer weer wat voorzichtiger wordt … Weer wat behoudender … Maar liever thuis blijf, achter mijn computer, dan dat ik nog de straat op ga om mijn werk te doen … Het is mijn veiligheid en gezondheid die op het spel staat … En de nachten slapen … Nog afgezien van het feit dat ik me niet iedere vier maanden een 1.500,- Euri’s kostende, nieuwe camera kan veroorloven …

Ook het plezier in mijn werk krijgt bij ieder incident weer een dreun … Want waarom zou ik mijn best doen, om mijn ding zo goed en correct mogelijk te doen, mede voor jullie, als er bij ieder klikje een lading agressie wordt geventileerd, waar de honden geen brood van lusten? Dat is dan ineens twee keer gepakt …

Zo kom je uiteindelijk uit, bij een “heel erg arme” samenleving, waar mensen bang zijn om hun ding te doen … Bang zijn om hun mening te geven, en te zeggen wat ze vinden van dingen … Op een fatsoenlijke, journalistiek ethische manier … Bang zijn, om zich nuttig te maken voor anderen … Bang zijn, om die samenleving te vertellen, wat er gebeurt in die samenleving … Een maatschappij waar angst de boventoon voert, omdat een paar grote monden en harde vuisten een totaal fout signaal afgeven aan de goede mensen … Zo ontzettend jammer!!! En zo ontzettend niet wat we willen!!! Of wel, jongens??? Is dat werkelijk wat we willen???

Directe link naar de Video van Grapperhaus

Foto: Guido Koppes / Hollandse Hoogte


ANP neemt Hollandse Hoogte over

Hot Dog Man in ManhattanNiet alleen Trump en Kim hebben gisteren een overeenkomst getekend. Afgelopen dinsdag is er ook een historische overeenkomst gesloten tussen ANP en Hollandse Hoogte, waarbij ANP Hollandse Hoogte heeft overgenomen. Eerder dit jaar werd het ANP overgenomen door Talpa Network. De naam Hollandse Hoogte en alle activiteiten van Hollandse Hoogte blijven bestaan. Hieronder tref je het persbericht aan dat vandaag naar de media is gestuurd.

De overname is het resultaat van een flirt die ruim tien jaar heeft geduurd. Samenwerking tussen Hollandse Hoogte en ANP foto zal voor de professionele beeldgebruiker resulteren in een nog groter aanbod van (Nederlandse) kwaliteitsfotografie en in een nog nooit eerder vertoonde marktplaats voor foto’s. Met deze samenwerking tussen Hollandse Hoogte en ANP willen we aan een fotoagentschap bouwen dat nog meer tegemoet komt aan jouw wensen als afnemer van beeld bij Hollandse Hoogte. Ook willen we hiermee een stevige toekomst voor de freelance fotograaf kunnen bieden.

Persbericht: Het ANP neemt Hollandse Hoogte over

Den Haag, 13 juni 2018 – Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) neemt fotobureau Hollandse Hoogte over. Hollandse Hoogte vertegenwoordigt ruim 500 topfotografen en tientallen internationale agentschappen. Het ANP is de grootste leverancier van nieuwsfoto’s aan bijna alle mediabedrijven in Nederland.

“Door krachtenbundeling ontstaan synergievoordelen, met name op het vlak van marktbewerking. Het ANP en Hollandse Hoogte hebben een eigen positie en in een combinatie kunnen we die het meest efficiënt benutten,” aldus algemeen directeur Martijn Bennis van het ANP.

“Hollandse Hoogte wordt onderdeel van het ANP, maar blijft als merk overeind,” zegt Bas van Beek, directeur van Hollandse Hoogte. Van Beek wordt lid van de ANP-directie en wordt verantwoordelijk voor de nieuwe foto-organisatie. “In deze combinatie kan het ANP focussen op de nieuwsfotografie en Hollandse Hoogte op de rest van de markt. Inhoudelijk kunnen we elkaar versterken, ook kunnen we de positie van fotografen beter bewaken.”

Volgens ANP-hoofdredacteur/mediadirecteur Marcel van Lingen is de “fotojournalistiek uiteindelijk de winnaar van deze unieke krachtenbundeling. Door het bundelen van de krachten krijgen klanten van zowel het ANP als die van Hollandse Hoogte een rijker aanbod”. Als hoofdredacteur is Van Lingen verantwoordelijk voor het journalistieke foto-aanbod.

Na de overname ontstaat een unieke database van bijna 125 miljoen beelden, waar duizenden afnemers, zowel binnen als buiten de mediasector, gebruik van maken. Het ANP levert nieuwsberichten, foto’s, radiobulletins en video’s aan bijna alle Nederlandse mediabedrijven. Het persbureau produceert bovendien de nationale nieuwsagenda. Het ANP is onlangs overgenomen door Talpa Network.

Toelichting:

Martijn Bennis – algemeen directeur ANP
Marcel van Lingen – mediadirecteur en hoofdredacteur ANP
Bas van Beek – directeur Hollandse Hoogte / directeur Foto ANP
Thomas Loudon – woordvoerder Talpa

Mijn mening: als voormalig ANP fotograaf, die nu betrokken is bij Hollandse Hoogte, vind ik dit zeker een goede ontwikkeling. Maar ‘t dingetje zit hem altijd in de details: wordt waargemaakt wat er wordt verwacht? Ik ben zeker benieuwd, of de aantallen foto’s en de gemiddelde prijzen gaan stijgen. Wel is het zo, dat de Nederlandse markt aardig verzadigd was. Veel stockfoto-bureaus, veel nieuwsfotoagentschappen en, naar verhouding, te weinig afnemers die daardoor te veel de prijzen konden bepalen. Daarmee is dit wel een belangrijke stap in de goede richting in de Nederlandse markt. Ik blijf deze ontwikkeling met interesse volgen!