Legaal beeld jatten via embedden

Beeld gebruiken zonder toestemming, zonder betaling en zonder het geven van credits aan de maker. Dat kan binnen Europa, als je maar het juiste digitale handigheidje gebruikt: embedden. Makers en aanbieders van beeld leggen zich niet neer bij deze maas in de wet. Dit zijn geen mastodonten die niet met hun tijd meegaan: hier loopt de wetgeving juist achter de feiten aan. 

Embedden

Embedden, ook wel hotlinking, inline linking of framing genoemd, is een manier om content die op één plek gehost is én blijft op verschillende plaatsen zichtbaar te maken. Door middel van een link naar de oorspronkelijke website kan beeld, maar ook tekst of video, op een andere website worden getoond.

De geëmbedde content werkt als een naadloos ingelast venster naar de website waar het wordt gehost: het lijkt onderdeel uit te maken van de content van een website, maar wordt iedere keer opgevraagd en geladen via de website waar de content gehost wordt. In 2014 is door het Hof van Justitie van de Europese Unie geoordeeld dat het embedden van content geen schending van het auteursrecht is1.

Lees verder


Prijzen in de Fotografie

Al een paar jaar wordt er met regelmaat door fotografen geklaagd, dat prijzen binnen de (stock) fotografie flink gedaald zijn; foto’s worden (te) goedkoop verkocht door beeldbanken en stockfotobureau’s aan eindgebruikers. Daar zijn natuurlijk verschillende oorzaken voor aan te geven, zoals de concurrentie van bulkverkopers als Shutterstock en iStock. Aan deze marktomstandigheden kun je als fotograaf zelf weinig doen, sommige klanten kiezen nu eenmaal voor lage kwaliteit beeld voor een lage prijs.

Desondanks zijn er binnen de premium fotografie toch nog verschillen in prijs te zien, die door de fotograaf wel degelijk beïnvloed kunnen worden. Voorbeelden zijn de foto’s hieronder; een man met een biertje aan een Rotterdamse bar en een passagier van de New Yorkse metro.

Bij foto 1 is er geen sprake van een Model Release. Met andere woorden, de meneer in de foto heeft geen schriftelijke toestemming gegeven, dat zijn foto gepubliceerd mag worden. Daarmee is commercieel gebruik van de foto uitgesloten. De foto mag alleen redactioneel gebruikt worden, bijvoorbeeld als illustratie bij een artikel in een krant of tijdschrift. Maximale prijs: net geen 60 Euro.

Foto 1: Man met biertje aan een Rotterdamse bar. Prijs tot: €59,99

Bij foto 2 heeft de hoofdpersoon op de foto wel schriftelijk toestemming gegeven voor publicatie. De model release is bij zowel de fotograaf als het agentschap in archief. Hiermee kan de foto worden ingezet voor commercieel gebruik door de eindgebruiker. Bijkomend voordeel  voor die klant is, dat juridische problemen rondom portretrecht in de toekomst worden voorkomen. Deze factoren verhogen de prijs van een beeld, in dit geval bijna met een factor 4.

Foto 2: Portret van een jonge man in de metro. Prijs tot: € 229,99.

Voor mij is dat een reden om, waar mogelijk, te vragen om toestemming voor publicatie. Het voorkomt niet alleen problemen achteraf, het zorgt potentieel ook voor meer omzet en betere prijzen per foto.

Meer weten over het waarom? Lees het artikel: Inleiding Portretrecht.

Voorbeeld Model Release.


Workshop Beeldbank

Van BrienenoordbrugWerk je al een paar Jaar als fotograaf? Worden ook bij jou de opdrachten minder? Zoek je een alternatief, extra kanaal om geld te verdienen met jouw fotografie, maar weet je nog niet hoe? Volg dan mijn dag-workshop: “Beeldbank-Fotografie”. In die dag leer je alles wat je moet weten over beeldbanken, waarna je zelfstandig aan de slag kunt. Deze workshop is bedoelt voor professionele fotografen die al een paar jaar werkzaam zijn. Een goed portfolio of archief is dan ook belangrijk, wil je meteen na de workshop aan de slag willen met de opgedane kennis en de geleerde vaardigheden.

We behandelen achtereenvolgens;

  • Verschillende soorten beeldbanken, zoals stock- en persbureau, hun kenmerken en verspreidingsgebied en distributiekanalen.
  • Verschillende licentiemodellen (RM, RF, micro RF).
  • Soorten contracten en overeenkomsten.
  • Workflow en beheer beeldarchief.
  • Keywording en metadata.
  • Internationale aspecten (fiscaal)
  • Releases plus redactioneel en commercieel beeldgebruik en wetgeving.

Data:

  • 1e Workshop: Zaterdag 19 augustus 2017
  • 2e Workshop: Zaterdag 2 september 2017.
  • Tijd: 10.00 uur tot 17.00 inclusief een lunch.

Locatie:

  • Tuinstraat 47-07, 5038 DA Tilburg.
  • Dit is op 10 minuutjes lopen vanaf Centraal Station. Kom je met eigen vervoer, dan is parkeren achter het gebouw mogelijk. Parkeerplaats is echter niet gegarandeerd.

Prijs: € 165,- excl. 21% btw.

Aanmelden: Telefonisch via 013-53.555.67 of via e-mail: info@guidokoppes.nl 

Nota Bene: mocht je heel graag deze workshop willen volgen, maar pasen bovenstaande data niet in jouw agenda? Neem dan contact met mij op, en we zoeken een alternatieve oplossing.

Nota Bene: Na inschrijving stuur ik je een factuur op naam. Jouw inschrijving voor de workshop is definitief na het overnaken van het factuurbedrag.


Hoera! Hollandse Hoogte in ‘De Rijdende Rechter’

Goed nieuws voor fotografen wier foto onrechtmatig wordt gebruikt!

Meester John Reid, ‘De Rijdende Rechter’, heeft gisteren Hollandse Hoogte en partner Permission Machine in het gelijk gesteld en een bindend advies gegeven. De zaak ging over een foto van Hollandse Hoogte-fotograaf Ton Poortvliet, die op een professionele website stond zonder licentie. De foto van gebroken beschuit met muisjes was al gemaakt in 1999 en stond jaren op de website. Misbruik-speurder Permission Machine had het onrechtmatige gebruik opgespoord en aangekaart bij de gebruiker, die daarop naar ‘De Rijdende Rechter’ stapte.

Kijk naar de uitzending op 7 maart om 22.20u op NPO 1 voor het hele verhaal, de volledige uitspraak én het bindend advies.”

Nota Bene: De foto waar het om gaat kun je hier vinden. Wil je meer weten van Permissions Machine? Lees hier verder!


Redactioneel & Commercieel Beeldgebruik

Soms is er, bij (professionele) beeldgebruikers, onduidelijkheid over de manier waarop “de rechten” op een beeld geregeld zijn. Met ‘de rechten’ wordt dan vaak het portretrecht bedoeld. Met andere woorden: “Heeft de persoon op de foto schriftelijk toestemming gegeven, dat de foto  gebruikt mag worden in een publicatie?” Maar, naast het portretrecht, zijn er vaak nog andere rechten, die van belang zijn. Zoals de rechten, die van toepassing zijn op, bijvoorbeeld, een interieur. Ook daarvoor kan, in sommige situaties, toestemming nodig zijn. Hieronder beschrijf ik drie verschillende situaties.

Situatie 1: Geen Model Release en geen Property Release.

De persoon op de foto (een waarschijnlijk dakloze man die een container doorzoekt) heeft geen Model Release getekend. Hij heeft dus geen toestemming gegeven, dat deze foto commercieel gebruikt mag worden. Het auteursrecht bepaalt dan, dat het beeld alleen voor redactionele doeleinden gebruikt mag worden. Met andere woorden: als illustratie in een informatieve of redactionele publicatie. Zoals vermeld in de “Important Information” sectie: “Editorial Use Only”. Commercieel gebruik, dus gebruik dat is gekoppeld aan de “verkoop of promotie” van een product, dienst of idee, is daarmee uitgesloten. Gebruik je een beeld zonder Model Release toch in een commerciële publicatie, dan kan de persoon op de foto er een juridisch punt van maken. Vaak betekent dit, dat je de betreffende publicatie moet vernietigen en/of een schadevergoeding moet betalen.

Editorial Use Only

Geen Model Release. Dus alleen redactioneel gebruik. Of “Editorial Use Only”, zoals naast de foto vermeld.

Lees verder


Publicatie door MinBuZa

Migratie en het Nederlandse EU Voorzitterschap

Twee jaar gelden was ik in Al Za’atari, een groot vluchtelingenkamp in het noorden van Jordanië, en fotografeerde toen deze jonge vrouw, die op de terugweg was van Jordanië naar Syrië. Dit leek mij toen een omgekeerde volgorde; van een veilige naar een onveilige situatie. Gevraagd waarom, bleek dat mensen hoe dan toch een stevige relatie met hun thuisland hebben. En zich zorgen kunnen maken over hun achtergebleven familie.

Dit beeld is onderdeel van een langer lopend project, met mensenrechten als centraal thema, en specifiek migratie als onderwerp. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken (MinBuZa) heeft in 2014 besloten een deel van deze serie aan te kopen voor hun communicatie. Ze worden voornamelijk gebruikt in media die vertellen over het werk van Buitenlandse Zaken en de rol die het ministerie speelt in allerlei issues. Vanwege het voorzitterschap van de EU (1e helft 2016) geeft dit online magazine een overzicht van standpunten en eerder verschenen stukken op de website van BuZa. Waarbij het gebruikte beeld meteen een goede indruk geeft, van het onderwerp dat ter sprake wordt gebracht. Daarmee een mooi voorbeeld hoe beeld de tekst van een artikel kan versterken.


Waarom Model Releases?

Woman signing release form

Tja, al dat gedoe met formulieren … Niet iedere fotograaf doet er aan, formulieren. Laat staan Model Releases. Ik ook niet altijd, trouwens. Ben er soms veel te lui voor. ’t Past niet, geen zin an, te druk met, en ’t betekent toch weer veel administratie. Plus dat je contact moeten maken met mensen. En dat is eng, zeggen ze. Valt volgens mij best wel mee, trouwens. Mensen zijn niet altijd eng, integendeel. Waarom ik ‘r meestal toch maar wel aan begin? Allereerst is het een signaal naar de persoon, aan wie het wordt gevraagd zo’n Release in te vullen: “Hey, ik ben professional en ik publiceer mijn werk. Want dat is nu eenmaal mijn ding. En daar wil ik graag jouw medewerking bij.” Klinkt toch heel anders, dan de hobbyist die, met alle respect, op zijn zolderkamer leuke dingen maakt voor de fotoclub. D’r is nog een reden, trouwens. Een paar eigenlijk. Zo’n Model Release is een juridisch bindend contract, dat de uiteindelijke beeldgebruiker de zekerheid geeft, dat er geen problemen komen. Achteraf. Want zoiets kost dan vaak bakken met geld. Dus, dat hij of zij het beeld ook echt mag gebruiken voor publicatie. Rechtenvrij beeld, noemen ze dat. En dat vindt zo’n professionele beeldgebruiker dan weer fijn. Want die wil vooral ook zijn magazine, brochure of website de wereld in slingeren. Zonder gedoe achteraf. Waarmee zo’n Release ook meteen de vrijheid geeft, om een beeld niet alleen redactioneel te gebruiken. Commercieel beeldgebruik noemen ze dat dan. Komt minder vaak voor, dan het beeld alleen gebruiken vanwege de bescherming die zo’n Release geeft. Desondanks voor de fotograaf interessant. Want die heeft kans, om meer te verdienen met zijn beeld. Iedereen blij, zo op het eind van het verhaal. Het model, de fotograaf en de uiteindelijke beeldgebruiker. Gaat de wereld er toch nog op vooruit.

Meer weten? Zie: Inleiding in het Portretrecht & Mijn Model Release (voor volwassenen)


AGE’s Inspiration Collection

Kreeg er vandaag weer een binnen, zo’n fantastisch vormgegeven banner van mijn agentschap AGE Fotostock. Gaat over de “Inspiration Collection” van AGE. Waar het een eer is, om tussen te staan. Zegt men. Zelf zeggen ze er dit over: “Een verzameling van beelden, die middelmatigheid, voorspelbaarheid en het gebrek aan originaliteit het raam uit gooit, en de deur opent naar relevantie, creativiteit en kwaliteit.” Leuke tekstschrijver, die dit bedacht. Maar het gaat  natuurlijk wel om het beeld. Uiteindelijk. Toch? En om de vormgeving van zo’n ding. “Goei Spul!” zei ooit eens iemand. Ging over poeder, geloof ik. Ook dit strooien ze kwistig de rondte in. Mag van mij. Hoe meer, hoe beter!

AGE's Inspiration Collection. Curtesy of AGE Fotostock.

AGE’s Inspiration Collection. Curtesy of AGE Fotostock.


Citaat

Tegel 1 - Guido KoppesEen citaat, vormgegeven door Happix.nl, uit het interview met Sharon Willems, eind januari 2016. Sharon is bezig met een afstudeeronderzoek naar de verschillen tussen fotografen. Net als tekst (de overbekende meer dan 1.000 woorden) is een fotografisch beeld bedoelt om iets te communiceren. Daarmee ben ik als fotograaf altijd op zoek naar diepere lagen, zoek ik antwoorden op soms nog onbekende vragen. En weet ik vooraf vaak niet precies hoe ik iets fotografisch ga vormgeven. Een verhaal moet zich letterlijk voor mijn ogen ontwikkelen, voordat ik er iets mee kan. Ik kan hooguit een situatie vormgeven, en met mensen in contact gaan. “Moeten foto’s niet vooral ‘mooi’ zijn?”, vroeg Arnoud. “Niet perse.”, was mijn antwoord. Een fantastisch mooi glamour portret, gemaakt in de studio, met optimaal licht en uitmuntende compositie, dat is mooi. Maar het vertelt uiteindelijk het verhaal niet. Voor mij ontbreekt er iets, het blijft bij mooi beeld. Mijn zoektocht is altijd eerst naar het verhaal achter een situatie, een persoon. Dat verhaal is leidend. En dat betekent dat ik het contact moet zoeken, moet observeren, vaak moet afwachten. Een verbinding moet aangaan, met die situatie. De mooiheid van het beeld ontstaat dan vanzelf, als het juiste moment zich aandient. Regels voor compositie, gebruik van natuurlijk licht, gebruik van scherpte diepte, nabewerking, die maken het beeld vervolgens af.


Getty Images neemt collectie Corbis over

Staten Island Bridge / Verrazano - Narrows BridgeGetty Images, de wereldleider in visuele content en communicatie, en zijn Chinese partner, de: Visual China Group (“VCG”) kondigden in januari aan, dat zij een exclusief partnerschap zijn aangegaan. Deze samenwerking stelt Getty in de gelegenheid, om alle beelden uit de collectie van Corbis te exclusief te distribueren. Daarmee groeit Getty Images met ongeveer 200 miljoen beelden en heeft zij de beschikking over een van de grootste collecties aan foto’s, video’s en historisch, visueel materiaal in huis, voor gebruik door zijn klanten en professionele beeldgebrruik wereldwijd. Meer weten of het originele persbericht lezen? Dat kan hier!