De Laatste der Mohikanen

Al een paar jaar ligt de professionele fotografie, en dan met name de fotojournalistiek economisch zeer zwaar onder vuur. Prijzen voor foto’s dalen en opdrachten lopen steeds meer terug. Ook dalen de aantallen foto’s die professionele fotografen verkopen. Een beroepsgroep staat op het punt in zijn geheel te worden weggevaagd. “Waarom is dat eigenlijk?” Een kleine rondgang langs een paar collega’s en professionele groepen op social media. (lees verder onder deze foto)Refugee woman leaving camp Al Za'atari

Een collega schreef: “Mensen (lees: professionele beeldgebruikers) vragen steeds meer om gratis beeld in ruil voor naamsvermelding en een publicatie. En er zijn veel hobbyfotografen die daar aan meedoen. Daarmee is het voor de professional lastig concurreren.” In het verlengde daarvan liggen zogenaamde ‘fotowedstrijden’, waarin hobbyfotografen ‘iets’ kunnen winnen. Velen vinden dit leuk en aardig en er zit soms best goed werk tussen. Wat veel deelnemers vergeten, is het lezen van de voorwaarden van deelname. Daarin staat, dat de foto’s tot in lengte van jaren gebruikt mogen worden in publicaties, tentoonstellingen en op het internet, waarbij de organisatie ook een verdien model heeft. Met gratis foto’s wordt dus goed verdiend. De reisbranche is hiervan een goed voorbeeld: veel brochures en websites van reisorganisaties staan vol met crowdsourced (door deelnemers of reizigers) dus gratis aangeleverd beeld, waarin zij per definitie een positieve ervaring laten zien. Dit is al jaren een trend. De specialisatie: ‘reisfotograaf’ bestaat inmiddels niet meer, er is geen professional meer te vinden die hier mee kan verdienen. 

Een andere collega: “Vergeet de komst van de digitale technieken niet. We moeten nu sneller leveren. Daarnaast lopen er ook veel mensen met een smartphone rond, die ook steeds beter wordt en al voorzien kan worden van externe lensjes die best veel kunnen. Wij fotografen zijn er straks alleen nog voor het grotere werk. Dat wil zeggen: foto’s die de eindgebruikers kunnen opblazen tot een perfect groot formaat. Alhoewel dat ook maar tijdelijk zal zijn, want ook daar worden die smartphones en bewerkingsprogramma’s beter in. Druktechnieken veranderen en verdwijnen deels. Bladen en tijdschriften worden steeds digitaler want ze moeten mee in de sociale media, wat ook weer gevolgen heeft voor reclame. Adverteerders maken hun eigen site en weten die handig online te gooien. En door de betere techniek kan zelfs een huisman of huisvrouw een leuke foto maken. Gooi er nog even van die standaard filtertjes over die je overal kunt vinden en klaar is Kees. Een fotograaf inhuren? “Te duur, wij doen het gewoon zelf!” “Of we zetten er iemand van marketing op en hoppa!” Doe dat in combinatie met beeldbanken die beelden van hobbyfotografen tegen een prikkie overnemen en die naamsvermelding en likes belangrijker vinden dan de 60 cent die voor een beeld betaald wordt. Voor de meesten een leuk extraatje. Dan gaan organisaties echt geen fotografen meer inhuren. De mens achter de camera telt al niet meer mee. Ook Corona speelt een rol: zelf doen is veiliger en sneller dan een fotograaf inhuren. Je kunt het beste commerciële opdrachten aannemen en persfotografie er een beetje bij doen.” (lees verder onder deze foto)Altdorf Brwon Coal Mine & Machinery

Wat is een flinke bottleneck binnen de fotografie, en met name de fotojournalistiek? Waardering? Onderscheid? Budget? All of the above, denk ik. Veel uitgeverijen en fotopersbureaus, zoals DPG Media en het ANP, drukken de vergoedingen en royalties als jaren, terwijl de jaarlijkse winsten van deze concerns kunnen oplopen tot de tientallen of enkele honderden miljoenen Euro’s per jaar! Prijzen worden lager en lager, tot op het punt dat er dubbeltjes en kwartjes per foto overblijven voor de persfotograaf, die tegenwoordig vaak niet eens meer zeker is van zijn leven als zij/hij zijn of haar werk wil doen. Vakbonden, zoals je NVJ, weten deze ontwikkeling niet of nauwelijks te stoppen. Acties worden gecanceld, mede vanwege Corona, gesprekken met uitgeverijen en fotopersbureaus worden niet of nauwelijks in resultaten omgezet en nieuwe plannen om positief, constructief en toekomstgericht veranderingen te bewerkstelligen lijken er niet of nauwelijks te zijn. Als de Corona Crisis nu ophoudt, dan duurt deze situatie nog jaren voort. 

Ook Corona gooit scheepsladingen roet door de nu al veel te ongezonde maaltijd. De aantallen verkochte foto’s liep al hard terug, dat gaat nu nog veel en veel sneller. Er wordt door allerlei organisaties duidelijk minder gepubliceerd, en publicaties die het daglicht wel zien zijn kleiner en dunner. Dus worden er ook veel minder betaalde foto’s gebruikt. Om dezelfde reden lopen ook opdrachten snel terug, worden uitgesteld of afgezegd. Financiële steun vanuit de overheid is daarbij niet gericht op deze groep freelancers die bijna allemaal vanuit huis werken, i.p.v. vanuit een studio met een eigen opgang. Dus voor steun komen ze niet of nauwelijks in aanmerking. Zeker niet als zij net boven bijstandsniveau zitten. Daarbij worden veel bedrijfskosten door gemeenten niet als noodzakelijke bedrijfskosten gezien, dankzij de Participatie Wet, waardoor die  uiteindelijk uit de TOZO regeling betaald moeten worden. Vergeten word, dat die regeling niet bedoeld is voor het financieren van bedrijfskosten van thuiswerkende freelancers, maar voor het betalen van kosten van levensonderhoud. Gevolg is, dat fotojournalisten nog harder onder die minimale grens duiken. Wat nog eens wordt versterkt door een inflatie die inmiddels is opgelopen tot 6% (november 2021). Let op, dit is een gemiddelde. Sommige prijzen stijgen daardoor juist veel en veel harder! Dit is maar beperkte tijd vol te houden, want schulden blijven zich maar opstapelen en opstapelen. Veel fotojournalisten zijn nu al technisch failliet en kunnen niet meer het werk doen waarmee zij de samenleving adequaat van informatie voorzien. De fotojournalistiek is een hobby geworden, i.p.v. de hoofdzaak die het zou moeten zijn voor professionals, juist in een periode van crisis. (lees verder onder deze foto)

Hambach Brown Coal Mine

Daarom een welgemeende maar uiterst serieuze oproep aan professionele beeldgebruikers, aan de politiek, aan de samenleving en aan de organisaties die werken voor fotografen en fotojournalisten, zoals de NVJ/NVF, DuPho en andere. Waardeer het werk van deze freelancers voor wat het waard is. Zorg ervoor, dat fotografen en fotojournalisten deze crisis overleven. Zorg ervoor, dat ook na deze crisis er nog zeer gemotiveerde en gekwalificeerde mensen zijn die de samenleving via goed beeld kunnen informeren over alle relevante (en soms iets minder relevante) ontwikkelingen. Ga met hen in gesprek over hoe dat zou moeten en luister dan aandachtig naar wat zij te zeggen hebben! Regel dat eens! Want het alternatief op korte termijn is een totale ineenstorting van een heel belangrijk onderdeel van de journalistiek: de fotojournalistiek. De Nederlandse samenleving, welke samenleving dan ook, is daar niet bij gebaat!

Guido Koppes, 30 November 2021. Eindredactie: Peter Elshout.

Nota Bene van de auteur; Het is nu drie en een halve week na publicatie. Inmiddels is er een nieuwe, plotselinge en harde lock down ingesteld door het Demissionaire Kabinet, waardoor alle opdrachten voor veel ZZP-ers wegvielen, ook winkels, Horea en Cultuursector zijn gesloten. Regelingen ter ondersteuning van ZZP-ers blijven uit; BBz is niet of nauwelijks een optie, TOZO is er niet meer en voor TVL komt nog steeds maar een hele kleine minderheid van de ZZP-ers in aanmerking. Met de jaarwisseling in aantocht lijken de troepen zich op het slagveld te verzamelen, terwijl een van de strijdende partijen lijkt nu al zwaar in het defensief is gedrukt. Op Financieel vlak, op Psychisch / Metaal vlak en anderzijds. Mag het ook zo zijn, dat deze groep gehoord gaat worden? Mag het ook zo zijn, dat die hele sectoren, die einde Q1 2022 niet eens meer zullen bestaan, nu adequaat ondersteund gaan worden zodat deze Gifbeker met Apocalyps aan onze monden voorbij gaat? (Update: 26 december 2021)

Vind je dit een goed stuk en wil je een donatie doen?

Dat kan via Paypal: visual@guidokoppes.nl

 


Changed into English

Studio Portrait VincentAs of July 9, 2021 I’ve changed my website into English. Apart from a minor bug here and there, I am now again aiming at the professional network I have for over ten years now: mostly internationally based professional image users, colleagues, fans and ambassadors. Including all professionals I regularly cooperate with them in producing projects and photo-reports. Also many of my image buyers are non-Dutch. This reflects the way I have always been working and it shows how I would like to proceed into the future. So, if you’re in need of premium stock photography, please search at one of my agencies shops by AGE FotoStock (Barcelona, Spain) & Alamy Images (London, UK) and RooM The Agency (London, UK). If you “in the market” for an assignment or commission, don’t hesitate to send me an e-mail here: visual@guidokoppes.nl.


Dubbel Interview met Sebastiaan Bagchus van TAPES

Fotograaf en Fotojournalist Guido Koppes en Sebastiaan Bagchus hebben elkaar via Linkedin “ontmoet” en besloten na enkele mailwisselingen om met elkaar te videobellen. Er ontstond een leuk, ongedwongen video-gesprek waarin de passie voor hun werk en de mediawereld de heren met elkaar verbond en er een duidelijke klik is dat ze zakelijk ook iets voor elkaar kunnen betekenen.

Reportage Kamp Al Za'atari

Bij TAPES werken we al meer dan 30 jaar voor media- en productiebedrijven, die dagelijks bezig zijn met het vastleggen van beeld en video. Guido Koppes werkt voor hetzelfde type bedrijven als publiciteitsfotograaf. Na hun eerste gesprek, waarin ze niet uitgepraat raakte over hun beroep en ervaringen, besloten ze om hun gesprek face to face voort te zetten.

Hoe is jouw passie voor fotografie ontstaan?

Guido Koppes: “Ik fotografeerde al tijdens mijn jeugd, wilde mijn leefomgeving en de mensen vastleggen. Ik ontdekte dat mensen de “aandacht van de camera” (en daarmee de aandacht van de fotograaf) waarderen. Later ontdekte ik dat met mijn werk ook echt geld te verdienen was. Toen werd ook de ondernemer in mij geboren. Dat stelde mij in staat om te gaan reizen, een andere passie van mij. Europese landen, de USA, Jordanië en nog veel meer waanzinnige plekken op de wereld. Fotografie is voor mij een tool geworden om andere werelden en culturen te leren kennen en mensen te ontmoeten”.

Wat maakt voor jou een goede foto?

Guido Koppes: “Een goede foto hoeft niet per se mooi te zijn; hij moet een verhaal vertellen!” De foto moet natuurlijk de compositieregels zo dicht mogelijk benaderen en technisch goed zijn uitgewerkt. Maar dat is op zich nog niet eens het belangrijkste, dit is voor iedere fotograaf weer anders. Het gaat mij echt om het verhaal van de foto. Over de mensen, plaatsen en situaties. Een inkijk geven in levens en gebeurtenissen. Een goede foto geeft een inkijkje in een wereld, vaak ver weg”.

Waarom is de Storage van Media voor jou een passie geworden?

Sebastiaan Bagchus: “Ik ben 16 jaar geleden bij een bedrijf aan de slag gegaan dat professionele videocassettes wiste voor omroepen, televisieproducenten en artiesten. We wisten niet alleen de cassettes, we verkochten ze ook, evenals harddrives en tegenwoordig een compleet assortiment aan geheugen- en archiefoplossingen. Omdat ik tot op dag van vandaag veel met de contentmaker zelf praat, is de waarde van de content voor mij de basis van de Storage oplossing”.

Je werkt al 16 jaar in de media wereld, wat is je geheim?

Sebastiaan Bagchus: “Betrouwbaarheid gaat bij mij en TAPES boven alles. Daarnaast ben ik niet opzoek naar klanten maar relaties. Ik wil weten met wie we werken zodat we ook echt kunnen inspelen op hun wensen en behoeften. Daar maken we mensen blij mee en daarom bestaat TAPES alweer bijna 35 jaar.”

Wat zou je graag nog eens fotograferen?

Fotoreportage over Vluchtelingenkamp Al Za'atariGuido Koppes: “Ik zou graag nog eens teruggaan naar Jordanië, en dan met name Camp Al Za’atari. Het tweede vluchtelingenkamp ter wereld qua omvang, waar ik eerder mensen fotografeerde die gevlucht waren voor de oorlog in Syrië. Het kamp bestond tijdens mijn eerste bezoek net een jaar of twee en toe al gaven de bewoners blijk van een ontzettende veerkracht. De ene winkelier na de andere dienstverlener begon al snel na aankomst een eigen toko. Van supermarkten tot food kraam, van een koerier tot een winkel in bruidskleding. Ik wil nu wel eens weten hoe of het kamp er voorstaat en dan met name hoe het gaat met de mensen die ik daar heb ontmoet.

Hoe ga jij om met het archiveren van jouw content?

Gebruik je hierin verschillende oplossingen voor op locatie en op kantoor? Guido Koppes: “Ik gebruik inderdaad verschillende oplossingen. Al mijn beelden brand ik, in eerste instantie, nog steeds op CD’s en DVD’s. Met contactsheets van de content, “verdwijnen”, die in mappen en ordners die ik netjes archiveer in mijn offline archief. Dat is mijn “statische archief”, dat ik altijd terug kan halen als er met mijn digitale opslag, mijn harde schijven, iets is misgegaan. Ik heb ook nog een “dynamisch archief”, allereerst via Apple Airport, die gekoppeld is aan mijn iMac en MacBook Pro. Hierop staat mijn meest actuele werk, in combinatie met een aantal langer lopende fotoprojecten. Tot slot heb ik nog een paar harde schijven in een kluisje liggen, waarop al mijn werk staat. Deze schijven gebruik ik als ik snel een oud beeld nodig heb. Zodra ik een nieuwe CD of DVD heb gemaakt, gaan die beelden uiteindelijk ook naar deze harde schijven, zodat ik mijn “statische archief” lekker met rust kan laten”.

Hoe belangrijk is jouw archief voor jou?

Guido Koppes: “Zeer belangrijk! Puur omdat het mijn inkomstenbron is. In 2020 ben ik gaan samenwerken met ImageRights, een bedrijf dat op basis van mijn archief het internet afzoekt naar onrechtmatig beeldgebruik en vervolgens deze partijen vervolgens een factuur stuurt. Alleen al in 2020 en tot nu toe in 2021 leverde mij dat meer dan € 2.500,- op. In Corona Tijden is dat een welkome bron van inkomsten, die ik zonder mijn archief niet gemaakt zou hebben”. 

Is een harde schijf eigenlijk wel veilig om data op te slaan?

Sebastiaan Bagchus: “Het ligt eraan hoe je bekijkt. Harde schijven zijn er op basis van HDD en SDD-technologie. HDD’s bevatten bewegende delen (denk aan platenspeler technologie) dit is natuurlijk heel kwetsbaar. SDD’s hebben geen bewegende delen en maken gebruik van flash geheugenchips. Daarom zijn deze veiliger en ook sneller. Bij TAPES zien wij een harde schijf als een registratie en transport oplossing. Als je er echt op wilt archiveren, ga dan minimaal voor een SSD harde schijf. Maar voor back-up en archief hebben ook andere oplossingen”.

Guido Koppes: “Hmmm, als ik jouw goed begrijp, dan zou is dus eigenlijk mijn archief moeten opslaan op SSD schijven. Vanwege de veiligheid”. Sebastiaan Bagchus: “Zeker weten, zorg ervoor dat je jouw data op 2 locaties opslaat en dat het op betrouwbare dragers staat. En bedenk, een back-up maken is echt wat anders dan een goed data-archief aanleggen.

Wat is het verschil tussen back-up en archief?

Sebastiaan Bagchus: “Wij zien een back-up als een reservekopie van de data waar je regelmatig aan werkt en data archief als een lange termijn oplossing voor de data die je voor een langere periode wilt opslaan maar waar je niet regelmatig gebruik van maakt”.

Waar moet jouw leverancier van storage producten aan voldoen?

Guido Koppes: “Betrouwbaarheid is cruciaal, ik moet er van uit kunnen gaan dat producten werken en blijven werken. Over een periode van jaren. Persoonlijk contact stel ik ook zeer op prijs, je bent uiteindelijk samen verantwoordelijk voor een productie en dan zijn korte lijnen vaak cruciaal voor het slagen van die productie. Maar ook integriteit is cruciaal, want ik moet mijn partners blindelings kunnen vertrouwen. Daarom praat ik liever over een partner in plaats van een leverancier. Mijn werk en mijn deadlines zijn mede afhankelijk van mijn partners. Partners zoals TAPES”.

Waarom kiezen bedrijven ervoor om met jullie te werken?

Sebastiaan Bagchus: “Één van onze kernwaarden is CARE en die nemen wij heel serieus. Wij dragen met veel plezier zorg voor de wensen van onze klanten en relaties. Het belang van de klant gaat boven het schrijven van orders. We denken mee, adviseren en zorgen ervoor dat het geregeld wordt. Altijd en overal”.

Biedt TAPES ook archief oplossingen?

Sebastiaan Bagchus: “Jazeker, met de enorme datavloed die de wereld genereert, is een archief oplossing van groot belang. Opslaan in de Cloud is voor velen de standaard tegenwoordig. Maar Cloud opslag brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee.

Bandbreedte, maandelijkse kosten, geen eigen beheer en extra kosten van dynamisch gebruik. Bij TAPES geloven we enorm in Data Tape storage, oftewel LTO-Tapes. LTO-technologie is enorm in ontwikkeling. Het is betrouwbaar, snel en je hebt je archief in  eigen beheer. Niet alleen qua kosten maar ook de capaciteit, compatibiliteit en mobiliteit zijn sterke punten van LTO-technologie en Data Tape. TAPES.nl adviseert en implementeert de bekende en betrouwbare producten van Fuji, IBM, mLogic, HP en ProMax. Met LTO-Tape beschik je bijvoorbeeld over een maximale capaciteit van wel 15.000 GB. Daar kan geen harde schijf tegenop!”.

Wat is jouw boodschap aan mij en mijn collega fotografen?

Sebastiaan Bagchus: “Kijk heel kritisch naar je workflow met betrekking tot je data en content. Het is jouw bronmateriaal, jouw bestaansrecht. En zoals jij ook zegt Guido, het is je creatieve oogst en een bron van inkomsten. Reden te meer om er zuinig op te zijn. En even persoonlijk… bel mij gerust om een keer samen te zitten en te bekijken wat de beste storage mogelijkheden zijn voor jouw data en content.”

Logo Guido Koppes Fotografie

 

Guido Koppes Fotografie

Tuinstraat 47-07

5038 DA Tilburg

+ 31 (0)129 16 325

visual@guidokoppes.nl

www.guidokoppes.nl

 

TAPES Amsterdam BV

Poortland 128

1046 BD Amsterdam

+31 (0)88 20 10 300

sebastiaan@tapes.nl

www.tapes.nl


The Future of Stock Photography

Portret man met baardThe past fifteen years or so (since 2004) I have been involved in Stockphotography. It Brough me places and it gained revenues. On top: I’ve learned a lot and it all was a pleasure to do so. However, not all good things last. According to Jim Pickerell, stockphotography as a career is no longer an option for photographers to earn a living. Why? Here are his zeven reasons why;

  1. A huge and growing oversupply of images compared to demand.
  2. Prices for use of images began to plummet.
  3. An increasing number of part-timers and amateurs entering the market.
  4. Agencies and middlemen sellers of stock images began to reduce the support they supplied image creators.
  5. Agencies put an increasing amount of the work of preparing images for marketing on the backs of the creators.
  6. Agencies began to reduce and eliminate editing and turn all the human editing functions over to technology and the customers. As a result, customers have been required to spend more of their time trying to find the images they need for their projects.
  7. At the same time agencies began to take a larger and larger share of the fees customers pay to use the images the agencies represent.

Read the entire article, and more related to this subject HERE! Personally I find Jim’s article a well funded overview of developments within the business of stockphotography the past decade. Due to his over 50 years of experience Jim has collected numerous sources and insights. Above all, reading between the lines, his statements also give a valuable insight into the future of photography: “No, it won’t get better!”. Valuable information for present stock photographers and photojournalists and for people considering to enter the market to gain a buck or two.

Besides the above, developments in StockPhotography must be a stimulant for  assignors to start paying reasonable rates for assignments to photographers. Photographers need to earn a living within 20 to 30 hours a week, otherwise they will fall over and go under. Since assignors won’t consume their budgets faster then necessary, photographers, photojournalists and their Unions, like the Dutch NVJ/NVF need to step up and start making an effort towards press-agencies and other assignors. If not, not only photography will soon be merely a hobby, photojournalism (and journalism in general) will also be the work of amateurs and civilians. Thus increasing the distrust public has towards Press.


Photographers SUE BuzzFeed for Illegal Image Use!

A group of six black photojournalists are suing media company BuzzFeed for the unsolicited use of photos from Black Lives Matter demonstrations last summer (2020). Central are photos that BuzzFeed included in a review article from the photographers’ Instagram accounts. Read More on the Dutch journalism website of VillaMedia: Fotografen klagen BuzzFeed aan voor Insluiten Instagram Foto’s

BLM Demonstration in Portland, Oregon

Foto: Noah Berger / Associated Press

 


Keywording of Images

Good caption and keywording of images is essential when selling images through any online marketplace. If you do this right, you will have an advantage over competitors and your images will, on average, sell better. However, if you don’t know how to do this in a professional matter, you will establish a negative reputation and professional image buyers won’t return to spend their revenues. On top, “false positives” are to be avoided. So, being a professional photographer also means that you have good knowledge of metadata, of which Titles, Captions & Keywords are a huge part. This is a short introduction to the subject. 

False Positives are  images that turn up in search results without having a relation to the actual search-terms, as entered by the image buyer. For example: an image of a colorful bird turning up, when customers search for a: “caucasian woman sitting behind her office desk working on her computer”. Naturally false positives need to be avoided, since they are not relevant and will not be bought by the above mentioned image buyer. Besides this, it may annoy customers, who will leave for images agencies that do things right. 

1st of all: Metadata

Metadata are all data, embedded in an image, that describe that specific image. Camara data, Copyright data, descriptive data and many other ‘chapters of data’ are there to provide valuable information to archives, image buyers and others. If you want to read more about it in debt: https://iptc.org/standards/photo-metadata/ 

2nd of all: Information about maker, including copyright

I always use a template in Adobe Bridge to automatically enter basic information about me as a maker (author) and copyright holder of my images. Besides name and address, a website, an e-mail address, a phone number and all what’s needed for people to reach me as “the author” of that particular image.When you’re at it, don’t forget to enter Location Information to the Metadata. Especially when you’re traveling regularly, it’s a tol to find back images in your own image archive that have been made on a specific location or in that city you travelled to a couple of times. 

3rd of all: Titles

Woman and Red Background

Titles need to be entered to name an image and to provide first, basic information about what’s on it. Keep titles short: “Portrait Young Adult Caucasian Female”. 

 4th of all: Captions

Captions are very important, since they’re indexed by Google. And since images are first found through the Googel Indexing Mechanism, you need to adjust your methodology to this. I always start with location information (Town & Country) followed by a precise and detailed description of what’s in the image. Als for the image here: “Tilburg, Netherlands. Young adult, blonde woman drinking a cup of tea while having a brunch inside her living room on a  sunny, Sunday morning.” 

5th of all: The keywording

For Keywording of Images there’s several systems that can be uses best. They all come down to a good analysis the image, what’s in it, what happens in it, and the techniques used. Keywords are devised therefor is separate groups or chapters and it’s a good idea to systematically follow these.

  • Location: Town, Country, SupraNational Entity, Location of Interest. The location of interest is especially important for travel destinations or locations relating to the specific event. The Vatican in Rome, for example, or The Capitol in Washington DC.
  • If People: describe gender, ethnicity, age and the number of people, nationality. If there are people visible in the background, name them as such.
  • If No People: describe that “no people” are in the image.
  • If Objects: describe the number of objects in the image. And an object can be many things.
  • Actions: otherwise behavior, especially people. Or what someone is doing.
  • Settings (indoors, outdoors, under water, airborne, space)
  • Time of day: daytime, night, at night, morning, evening, dusk, dawn
  • Techniques Used (Copy Space, Depth of Field, View Point)
  • Orientation of the image (Vertical, Horizontal)
  • Special Keywords describing a situation

As for the image above, of the young woman drinking a cup of tea; 

  • (Location) Tilburg, The Netherlands, Holland, Europe, European Union, European Community, Dutch, European, home, at home, domestic, living room, room, saloon, lounge, domestic
  • (People) woman, female, one woman, one female, one woman only, one female only, one person, one person only, caucasian, young adult, blond, blonde, waist up
  • (Objects) object, several objects, plate, cup, cup of tea, table, living room table
  • (actions) sitting down, holding, holding a coop of tea, drinking, drinking a cup of tea, having breakfast, having lunch, having brunch, lunch, brunch, breakfast
  • (Settings) indoor, indoor, inside
  • (Time of Day): morning, daytime
  • (Techniques Used) daylight, front view
  • (Orientation) Horizontal 
  • (Special Keywords) privacy, eating, food, tea, liquid, domestic, at home, home, residence, lounge, saloon

Special Remarks

  • Flowers, Animals (actually anything biological or medical) use their common names and their scientific, Latin names. Use both, otherwise an image isn’t found. If an image isn’t found, it won’t be sold.
  • If you used any other technique then digital, like polaroid or analog photography: name it as such.

Which Software or App to use?

I have been using Adobe Bridge for years now, to enter all my metadata and do the keywording. Lightroom is also an option, for people who feel comfortable using the application. There are others, though. Slow, but an option would be Adobe Photoshop itself, through menu: “File Info”. Fast Photo Tagger is another. And there are many others, of you search the Internet a bit. Most important thing is: make it work for you!

About the Author. 

Guido Koppes is a freelance photographer and photo journalist, working from Tilburg, The Netherlands on (international) projects and assignments. Part of his time he works as a Photographers Liaison of Photochain, a blockchain based marketplace for photography where photographers can set their own prices and receive an 80% share on their royalties.