Photography Briefing / Fotografie Briefing

English Version

A Photography Briefing is intended to clarify, from an organisation towards a photographer or a group of photographers, which photography is requested. These briefings are often used when issuing assignments, whereby all aspects of that assignment must be considered in advance. This is the only way you, as a client and assignor, get what you want and avoid misunderstandings. (Dutch Version Below)

1 What kind of Images do you need? 

Substantive Assignment Description. 

  • Portrait
    • studio portrait
    • editorial  on location
  • Photo Report
  • Product / Object
  • Medical
  • Something Else
2 For what Purpose or End Use do you need the Images?
  • On the wall of the living room?
  • Publication in newspaper, magazine, website, book?
  • Inclusion in an Image Bank or Photo Collection?
3 What is your Target Group?
  • Professional Image Users
    • Commercial Image Users
    • Editorial Image Users
  • Art Enthusiasts
  • Private Use
4 Technical Specs
  • How many photos do you want? (min/max)
  • Landscape / Portrait / Square
  • High Res, Medium Res, Low Res
  • Dimensions or MegaPixels (min/max)
  • File Format (Tiff, Jpg, Png, Other)
5 Rights
  • Model Release or Quit Claim needed?
  • Property Release needed?
  • Copyright
  • Right To Use & & Exclusive Use
6 How to Deliver
  • Deadline (day, date and hour)
  • Chanel (how to deliver, to whom)
7 Fees & Compensation
  • Hourly or Photo Rate
  • Cost of Travel and Lodging
  • Other, additional costs
8 Praktical
  • Contactdata People Involved
  • Security Measures
9 Examples / Moodboard
  • Examples & Photos, f.e. previous publications

Dutch Version

Een Fotografie Briefing is bedoelt om, vanuit een organisatie naar een fotograaf of een groep fotografen, duidelijk te maken, welke fotografie gevraagd wordt. Deze briefings worden vaak ingezet bij het uitgeven van opdrachten, waarbij alle aspecten van die opdracht vooraf overdacht moeten zijn. Alleen zo krijg je als opdrachtgever wat je hebben wilt en voorkom je misverstanden. (English Version Above)

1 Wat voor een foto’s wil je? 

Inhoudelijke opdrachtomschrijving.

  • Portret
    • studio portret
    • redactioneel of op locatie
  • Reportage
  • Product / Object
  • Medisch
  • Anders
2 Waarvoor foto’s te gebruiken?
  • Aan de muur van de woonkamer?
  • Publicatie in krant, tijdschrift, website, boek?
  • Opname in een Beeldbank of Foto Collectie?
3 Wat is de doelgroep; op wie richt je je?
  • Professionele Beeldgebruikers
    • Commerciële Beeldgebruikers
    • Journalistieke Beeldgebruikers
  • Kunstliefhebbers
  • Privé gebruik
4 Technische Specs
  • Hoeveel foto’s wil je? (min / max)
  • Liggend / Staand / Vierkant
  • High Res, Medium Res, Low Res
  • Dimensies of MegaPixels (min / max)
  • Bestandsformaat (Tiff, Jpg, Png, Anders)
5 Rechten
  • Model Release of Quit Claim nodig?
  • Property Release nodig?
  • Auteurs- of Copyright
  • Gebruiksrecht & Exclusiviteit
6 Aanleveren
  • Deadline (dag, datum, uur)
  • Kanaal (hoe aan te leveren en bij wie)
7 Vergoedingen
  • Uur- of Fototarief
  • Reis- en Verblijfskosten
  • Andere, bijkomende kosten
8 Praktisch
  • Contactgevens betrokken personen
  • Eventuele veiligheidsvoorschriften
9 Voorbeelden / Moodboard
  • Voorbeelden & Foto’s, bijvoorbeeld eerdere publicaties in dezelfde serie.

The Refugee Issue | Publications

The Refugee Issue | Publications

Some of my Publications on The Refugee Issue, photographed between December 2013 (Al Za’atari, Jordan) and December 2015 (Calais, France) with Sofia & Harmanli, Bulgaria (April 2013) in between. The Dutch State Department / Ministry of Foreign Affairs being one of the major publishers, contributing to their Corporate Communications aiming at a better world for displaced people.

Between December 2013 and early 2016 I worked on a major project regarding the Refugee Crisis in Europe, mainly caused by the Syrian Civil War, which forced thousands of civilians to leave their homes  and families. People ended up struggling for safety, security, food, shelter and medical attention, apart from  border crossing with officials sending them back and seas that took thousands of lives.

One major photo report was taken in Al Za’atari Refugee Camp in Jordan, near the Syrian Border. Then over 100.000 people and still building the social and physical infrastructure of the camp. As of 2020 Al Za’atari has become the fourth city of Jordan with approximately 80.000 people having a permanent residence. Al Za’atari is still supported by the UNHCR and numerous other NGO’s, providing housing and shelter, education and healthcare, food, clothes, community services and many, many other needs.


Reader Beeldbankfotografie (Dutch Post)

Download Reader Workshop BeeldbankfotografieIn 2018 schreef ik een Reader over Beeldbank & Stockfotografie (PDF) voor cursisten die bij mij een workshop kwamen volgen over dat onderwerp. Een hele berg informatie over soorten beeldbanken, licenties, contractvormen en zo voorts. Maar ook over Metadata (Captions & Keywords) en over Digitale Workflow in jouw computer of laptop. Eigenlijk een weerspiegeling van bijna 15 jaar professioneel werken als fotograaf, en vooral ook een poging om dingen overzichtelijk te maken en te houden. Met o.a. een foto archief in het achterhoofd en de wetenschap dat dit na een jaar of tien al flink van omvang is. Dingen die je niet leert op een Fotovakschool of een FotoAcademie, maar vaak in de praktijk.

De Reader die ik bij deze workshops gebruik(te) wil ik hier nu delen. Knap 135 Mb aan uitleg, teksten, foto’s, instructies en screenshots, om in een paar dagen door heen te werken. En om te kijken, of er dingen tussen staan, die jij, in jouw praktijk als fotogaaf, kunt gebruiken om jouw werk nog beter en nog prettiger te kunnen doen. Downloaden kun je hier gratis, als mijn cadeautje aan jou en aan de wereld. Wel fijn, als je nadien even iets van je laat horen. Wat je er van vond en of het jou geholpen heeft. Als je feedback wilt geven, stuur dan een E-mail Hier. Wordt bijzonder gewaardeerd!!! Nota Bene: de Reader open zich in een PDF-venster in jouw browser. Vandaar uit kun je hem als PDF opslaan op jouw computer. Succes!

Download de Reader Beeldbankfotografie Hier!


Changed into English

Studio Portrait VincentAs of July 9, 2021 I’ve changed my website into English. Apart from a minor bug here and there, I am now again aiming at the professional network I have for over ten years now: mostly internationally based professional image users, colleagues, fans and ambassadors. Including all professionals I regularly cooperate with them in producing projects and photo-reports. Also many of my image buyers are non-Dutch. This reflects the way I have always been working and it shows how I would like to proceed into the future. So, if you’re in need of premium stock photography, please search at one of my agencies shops by AGE FotoStock (Barcelona, Spain) & Alamy Images (London, UK) and RooM The Agency (London, UK). If you “in the market” for an assignment or commission, don’t hesitate to send me an e-mail here: visual@guidokoppes.nl.


Dubbel Interview met Sebastiaan Bagchus van TAPES

Fotograaf en Fotojournalist Guido Koppes en Sebastiaan Bagchus hebben elkaar via Linkedin “ontmoet” en besloten na enkele mailwisselingen om met elkaar te videobellen. Er ontstond een leuk, ongedwongen video-gesprek waarin de passie voor hun werk en de mediawereld de heren met elkaar verbond en er een duidelijke klik is dat ze zakelijk ook iets voor elkaar kunnen betekenen.

Reportage Kamp Al Za'atari

Bij TAPES werken we al meer dan 30 jaar voor media- en productiebedrijven, die dagelijks bezig zijn met het vastleggen van beeld en video. Guido Koppes werkt voor hetzelfde type bedrijven als publiciteitsfotograaf. Na hun eerste gesprek, waarin ze niet uitgepraat raakte over hun beroep en ervaringen, besloten ze om hun gesprek face to face voort te zetten.

Hoe is jouw passie voor fotografie ontstaan?

Guido Koppes: “Ik fotografeerde al tijdens mijn jeugd, wilde mijn leefomgeving en de mensen vastleggen. Ik ontdekte dat mensen de “aandacht van de camera” (en daarmee de aandacht van de fotograaf) waarderen. Later ontdekte ik dat met mijn werk ook echt geld te verdienen was. Toen werd ook de ondernemer in mij geboren. Dat stelde mij in staat om te gaan reizen, een andere passie van mij. Europese landen, de USA, Jordanië en nog veel meer waanzinnige plekken op de wereld. Fotografie is voor mij een tool geworden om andere werelden en culturen te leren kennen en mensen te ontmoeten”.

Wat maakt voor jou een goede foto?

Guido Koppes: “Een goede foto hoeft niet per se mooi te zijn; hij moet een verhaal vertellen!” De foto moet natuurlijk de compositieregels zo dicht mogelijk benaderen en technisch goed zijn uitgewerkt. Maar dat is op zich nog niet eens het belangrijkste, dit is voor iedere fotograaf weer anders. Het gaat mij echt om het verhaal van de foto. Over de mensen, plaatsen en situaties. Een inkijk geven in levens en gebeurtenissen. Een goede foto geeft een inkijkje in een wereld, vaak ver weg”.

Waarom is de Storage van Media voor jou een passie geworden?

Sebastiaan Bagchus: “Ik ben 16 jaar geleden bij een bedrijf aan de slag gegaan dat professionele videocassettes wiste voor omroepen, televisieproducenten en artiesten. We wisten niet alleen de cassettes, we verkochten ze ook, evenals harddrives en tegenwoordig een compleet assortiment aan geheugen- en archiefoplossingen. Omdat ik tot op dag van vandaag veel met de contentmaker zelf praat, is de waarde van de content voor mij de basis van de Storage oplossing”.

Je werkt al 16 jaar in de media wereld, wat is je geheim?

Sebastiaan Bagchus: “Betrouwbaarheid gaat bij mij en TAPES boven alles. Daarnaast ben ik niet opzoek naar klanten maar relaties. Ik wil weten met wie we werken zodat we ook echt kunnen inspelen op hun wensen en behoeften. Daar maken we mensen blij mee en daarom bestaat TAPES alweer bijna 35 jaar.”

Wat zou je graag nog eens fotograferen?

Fotoreportage over Vluchtelingenkamp Al Za'atariGuido Koppes: “Ik zou graag nog eens teruggaan naar Jordanië, en dan met name Camp Al Za’atari. Het tweede vluchtelingenkamp ter wereld qua omvang, waar ik eerder mensen fotografeerde die gevlucht waren voor de oorlog in Syrië. Het kamp bestond tijdens mijn eerste bezoek net een jaar of twee en toe al gaven de bewoners blijk van een ontzettende veerkracht. De ene winkelier na de andere dienstverlener begon al snel na aankomst een eigen toko. Van supermarkten tot food kraam, van een koerier tot een winkel in bruidskleding. Ik wil nu wel eens weten hoe of het kamp er voorstaat en dan met name hoe het gaat met de mensen die ik daar heb ontmoet.

Hoe ga jij om met het archiveren van jouw content?

Gebruik je hierin verschillende oplossingen voor op locatie en op kantoor? Guido Koppes: “Ik gebruik inderdaad verschillende oplossingen. Al mijn beelden brand ik, in eerste instantie, nog steeds op CD’s en DVD’s. Met contactsheets van de content, “verdwijnen”, die in mappen en ordners die ik netjes archiveer in mijn offline archief. Dat is mijn “statische archief”, dat ik altijd terug kan halen als er met mijn digitale opslag, mijn harde schijven, iets is misgegaan. Ik heb ook nog een “dynamisch archief”, allereerst via Apple Airport, die gekoppeld is aan mijn iMac en MacBook Pro. Hierop staat mijn meest actuele werk, in combinatie met een aantal langer lopende fotoprojecten. Tot slot heb ik nog een paar harde schijven in een kluisje liggen, waarop al mijn werk staat. Deze schijven gebruik ik als ik snel een oud beeld nodig heb. Zodra ik een nieuwe CD of DVD heb gemaakt, gaan die beelden uiteindelijk ook naar deze harde schijven, zodat ik mijn “statische archief” lekker met rust kan laten”.

Hoe belangrijk is jouw archief voor jou?

Guido Koppes: “Zeer belangrijk! Puur omdat het mijn inkomstenbron is. In 2020 ben ik gaan samenwerken met ImageRights, een bedrijf dat op basis van mijn archief het internet afzoekt naar onrechtmatig beeldgebruik en vervolgens deze partijen vervolgens een factuur stuurt. Alleen al in 2020 en tot nu toe in 2021 leverde mij dat meer dan € 2.500,- op. In Corona Tijden is dat een welkome bron van inkomsten, die ik zonder mijn archief niet gemaakt zou hebben”. 

Is een harde schijf eigenlijk wel veilig om data op te slaan?

Sebastiaan Bagchus: “Het ligt eraan hoe je bekijkt. Harde schijven zijn er op basis van HDD en SDD-technologie. HDD’s bevatten bewegende delen (denk aan platenspeler technologie) dit is natuurlijk heel kwetsbaar. SDD’s hebben geen bewegende delen en maken gebruik van flash geheugenchips. Daarom zijn deze veiliger en ook sneller. Bij TAPES zien wij een harde schijf als een registratie en transport oplossing. Als je er echt op wilt archiveren, ga dan minimaal voor een SSD harde schijf. Maar voor back-up en archief hebben ook andere oplossingen”.

Guido Koppes: “Hmmm, als ik jouw goed begrijp, dan zou is dus eigenlijk mijn archief moeten opslaan op SSD schijven. Vanwege de veiligheid”. Sebastiaan Bagchus: “Zeker weten, zorg ervoor dat je jouw data op 2 locaties opslaat en dat het op betrouwbare dragers staat. En bedenk, een back-up maken is echt wat anders dan een goed data-archief aanleggen.

Wat is het verschil tussen back-up en archief?

Sebastiaan Bagchus: “Wij zien een back-up als een reservekopie van de data waar je regelmatig aan werkt en data archief als een lange termijn oplossing voor de data die je voor een langere periode wilt opslaan maar waar je niet regelmatig gebruik van maakt”.

Waar moet jouw leverancier van storage producten aan voldoen?

Guido Koppes: “Betrouwbaarheid is cruciaal, ik moet er van uit kunnen gaan dat producten werken en blijven werken. Over een periode van jaren. Persoonlijk contact stel ik ook zeer op prijs, je bent uiteindelijk samen verantwoordelijk voor een productie en dan zijn korte lijnen vaak cruciaal voor het slagen van die productie. Maar ook integriteit is cruciaal, want ik moet mijn partners blindelings kunnen vertrouwen. Daarom praat ik liever over een partner in plaats van een leverancier. Mijn werk en mijn deadlines zijn mede afhankelijk van mijn partners. Partners zoals TAPES”.

Waarom kiezen bedrijven ervoor om met jullie te werken?

Sebastiaan Bagchus: “Één van onze kernwaarden is CARE en die nemen wij heel serieus. Wij dragen met veel plezier zorg voor de wensen van onze klanten en relaties. Het belang van de klant gaat boven het schrijven van orders. We denken mee, adviseren en zorgen ervoor dat het geregeld wordt. Altijd en overal”.

Biedt TAPES ook archief oplossingen?

Sebastiaan Bagchus: “Jazeker, met de enorme datavloed die de wereld genereert, is een archief oplossing van groot belang. Opslaan in de Cloud is voor velen de standaard tegenwoordig. Maar Cloud opslag brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee.

Bandbreedte, maandelijkse kosten, geen eigen beheer en extra kosten van dynamisch gebruik. Bij TAPES geloven we enorm in Data Tape storage, oftewel LTO-Tapes. LTO-technologie is enorm in ontwikkeling. Het is betrouwbaar, snel en je hebt je archief in  eigen beheer. Niet alleen qua kosten maar ook de capaciteit, compatibiliteit en mobiliteit zijn sterke punten van LTO-technologie en Data Tape. TAPES.nl adviseert en implementeert de bekende en betrouwbare producten van Fuji, IBM, mLogic, HP en ProMax. Met LTO-Tape beschik je bijvoorbeeld over een maximale capaciteit van wel 15.000 GB. Daar kan geen harde schijf tegenop!”.

Wat is jouw boodschap aan mij en mijn collega fotografen?

Sebastiaan Bagchus: “Kijk heel kritisch naar je workflow met betrekking tot je data en content. Het is jouw bronmateriaal, jouw bestaansrecht. En zoals jij ook zegt Guido, het is je creatieve oogst en een bron van inkomsten. Reden te meer om er zuinig op te zijn. En even persoonlijk… bel mij gerust om een keer samen te zitten en te bekijken wat de beste storage mogelijkheden zijn voor jouw data en content.”

Logo Guido Koppes Fotografie

 

Guido Koppes Fotografie

Tuinstraat 47-07

5038 DA Tilburg

+ 31 (0)129 16 325

visual@guidokoppes.nl

www.guidokoppes.nl

 

TAPES Amsterdam BV

Poortland 128

1046 BD Amsterdam

+31 (0)88 20 10 300

sebastiaan@tapes.nl

www.tapes.nl


The Future of Stock Photography

Portret man met baardThe past fifteen years or so (since 2004) I have been involved in Stockphotography. It Brough me places and it gained revenues. On top: I’ve learned a lot and it all was a pleasure to do so. However, not all good things last. According to Jim Pickerell, stockphotography as a career is no longer an option for photographers to earn a living. Why? Here are his zeven reasons why;

  1. A huge and growing oversupply of images compared to demand.
  2. Prices for use of images began to plummet.
  3. An increasing number of part-timers and amateurs entering the market.
  4. Agencies and middlemen sellers of stock images began to reduce the support they supplied image creators.
  5. Agencies put an increasing amount of the work of preparing images for marketing on the backs of the creators.
  6. Agencies began to reduce and eliminate editing and turn all the human editing functions over to technology and the customers. As a result, customers have been required to spend more of their time trying to find the images they need for their projects.
  7. At the same time agencies began to take a larger and larger share of the fees customers pay to use the images the agencies represent.

Read the entire article, and more related to this subject HERE! Personally I find Jim’s article a well funded overview of developments within the business of stockphotography the past decade. Due to his over 50 years of experience Jim has collected numerous sources and insights. Above all, reading between the lines, his statements also give a valuable insight into the future of photography: “No, it won’t get better!”. Valuable information for present stock photographers and photojournalists and for people considering to enter the market to gain a buck or two.

Besides the above, developments in StockPhotography must be a stimulant for  assignors to start paying reasonable rates for assignments to photographers. Photographers need to earn a living within 20 to 30 hours a week, otherwise they will fall over and go under. Since assignors won’t consume their budgets faster then necessary, photographers, photojournalists and their Unions, like the Dutch NVJ/NVF need to step up and start making an effort towards press-agencies and other assignors. If not, not only photography will soon be merely a hobby, photojournalism (and journalism in general) will also be the work of amateurs and civilians. Thus increasing the distrust public has towards Press.


Photographers SUE BuzzFeed for Illegal Image Use!

A group of six black photojournalists are suing media company BuzzFeed for the unsolicited use of photos from Black Lives Matter demonstrations last summer (2020). Central are photos that BuzzFeed included in a review article from the photographers’ Instagram accounts. Read More on the Dutch journalism website of VillaMedia: Fotografen klagen BuzzFeed aan voor Insluiten Instagram Foto’s

BLM Demonstration in Portland, Oregon

Foto: Noah Berger / Associated Press

 


Undevelopped World War II Film Discovered

Found a huge and very important project on The Internet today, called: “The Rescued Film Project”! The Rescued Film Project, founded by Levi Bettweiser, is an archive of images that were captured on film between the 1930s and early 2000s. Meanwhile he’s giving a lemon on how to develop old, analog films, waiting to be seen … Just recently he received multiple, undeveloped rolls of film, made during World War II, and this is just one example of his work! It’s Beautiful and Definitely worth having a look at!!!!


Keywording of Images

Good caption and keywording of images is essential when selling images through any online marketplace. If you do this right, you will have an advantage over competitors and your images will, on average, sell better. However, if you don’t know how to do this in a professional matter, you will establish a negative reputation and professional image buyers won’t return to spend their revenues. On top, “false positives” are to be avoided. So, being a professional photographer also means that you have good knowledge of metadata, of which Titles, Captions & Keywords are a huge part. This is a short introduction to the subject. 

False Positives are  images that turn up in search results without having a relation to the actual search-terms, as entered by the image buyer. For example: an image of a colorful bird turning up, when customers search for a: “caucasian woman sitting behind her office desk working on her computer”. Naturally false positives need to be avoided, since they are not relevant and will not be bought by the above mentioned image buyer. Besides this, it may annoy customers, who will leave for images agencies that do things right. 

1st of all: Metadata

Metadata are all data, embedded in an image, that describe that specific image. Camara data, Copyright data, descriptive data and many other ‘chapters of data’ are there to provide valuable information to archives, image buyers and others. If you want to read more about it in debt: https://iptc.org/standards/photo-metadata/ 

2nd of all: Information about maker, including copyright

I always use a template in Adobe Bridge to automatically enter basic information about me as a maker (author) and copyright holder of my images. Besides name and address, a website, an e-mail address, a phone number and all what’s needed for people to reach me as “the author” of that particular image.When you’re at it, don’t forget to enter Location Information to the Metadata. Especially when you’re traveling regularly, it’s a tol to find back images in your own image archive that have been made on a specific location or in that city you travelled to a couple of times. 

3rd of all: Titles

Woman and Red Background

Titles need to be entered to name an image and to provide first, basic information about what’s on it. Keep titles short: “Portrait Young Adult Caucasian Female”. 

 4th of all: Captions

Captions are very important, since they’re indexed by Google. And since images are first found through the Googel Indexing Mechanism, you need to adjust your methodology to this. I always start with location information (Town & Country) followed by a precise and detailed description of what’s in the image. Als for the image here: “Tilburg, Netherlands. Young adult, blonde woman drinking a cup of tea while having a brunch inside her living room on a  sunny, Sunday morning.” 

5th of all: The keywording

For Keywording of Images there’s several systems that can be uses best. They all come down to a good analysis the image, what’s in it, what happens in it, and the techniques used. Keywords are devised therefor is separate groups or chapters and it’s a good idea to systematically follow these.

  • Location: Town, Country, SupraNational Entity, Location of Interest. The location of interest is especially important for travel destinations or locations relating to the specific event. The Vatican in Rome, for example, or The Capitol in Washington DC.
  • If People: describe gender, ethnicity, age and the number of people, nationality. If there are people visible in the background, name them as such.
  • If No People: describe that “no people” are in the image.
  • If Objects: describe the number of objects in the image. And an object can be many things.
  • Actions: otherwise behavior, especially people. Or what someone is doing.
  • Settings (indoors, outdoors, under water, airborne, space)
  • Time of day: daytime, night, at night, morning, evening, dusk, dawn
  • Techniques Used (Copy Space, Depth of Field, View Point)
  • Orientation of the image (Vertical, Horizontal)
  • Special Keywords describing a situation

As for the image above, of the young woman drinking a cup of tea; 

  • (Location) Tilburg, The Netherlands, Holland, Europe, European Union, European Community, Dutch, European, home, at home, domestic, living room, room, saloon, lounge, domestic
  • (People) woman, female, one woman, one female, one woman only, one female only, one person, one person only, caucasian, young adult, blond, blonde, waist up
  • (Objects) object, several objects, plate, cup, cup of tea, table, living room table
  • (actions) sitting down, holding, holding a coop of tea, drinking, drinking a cup of tea, having breakfast, having lunch, having brunch, lunch, brunch, breakfast
  • (Settings) indoor, indoor, inside
  • (Time of Day): morning, daytime
  • (Techniques Used) daylight, front view
  • (Orientation) Horizontal 
  • (Special Keywords) privacy, eating, food, tea, liquid, domestic, at home, home, residence, lounge, saloon

Special Remarks

  • Flowers, Animals (actually anything biological or medical) use their common names and their scientific, Latin names. Use both, otherwise an image isn’t found. If an image isn’t found, it won’t be sold.
  • If you used any other technique then digital, like polaroid or analog photography: name it as such.

Which Software or App to use?

I have been using Adobe Bridge for years now, to enter all my metadata and do the keywording. Lightroom is also an option, for people who feel comfortable using the application. There are others, though. Slow, but an option would be Adobe Photoshop itself, through menu: “File Info”. Fast Photo Tagger is another. And there are many others, of you search the Internet a bit. Most important thing is: make it work for you!

About the Author. 

Guido Koppes is a freelance photographer and photo journalist, working from Tilburg, The Netherlands on (international) projects and assignments. Part of his time he works as a Photographers Liaison of Photochain, a blockchain based marketplace for photography where photographers can set their own prices and receive an 80% share on their royalties.


Amer Power Plant: From Carbon Coal to Bio Mass

It’s been quite a thing in social media discussions lately: the emission of CO2 and greenhouse gases. Climate change is slowly becoming very noticeable due to rising temperatures, melting ice caps and extreme weather. Yet we all use more and more electricity. Which has to be made somewhere. That is why there are power stations in the Netherlands; of those factories with a very large boiler (boiler) and a large generator. The steam from that boiler makes that generator spin and turn, and hop: our Tesla can drive 600 kilometers again. Does it require anything, all that electricity from the socket. Mountains of CO2 producing coal, often from Columbia, because that’s where it’s cheapest at the moment. Boats and ships are sailed in, unloaded and then the fire starts. Are getting less and less, those coals. Bio Mass is the big magic word. By 2025, the Amer Centrale must be completely switched to stuff that sends less of that rubbish into the atmosphere. A whole process that RWE – Essent will have to work on for a few more years. They are already doing it, diligent addition is the thing. In the meantime, the generator continues to run smoothly. Can we keep driving our Tesla. – Photo Report made for AGE FotoStock, where you can download the images from this series (and more) for use in publications. Please note: photos are not free!


AGE FotoStock Portfolio

Not everyone realizes that there are more stock photography agencies and websites than ShutterStock, iStock, Adobe Stock & Dreamtime with usually cheap, poor to mediocre quality. There is better to get. Barcelona, Catalonia-based  AGE FotoStock is one of them. Started in about 1973, one of the older among the premium stock photography companies. AGE was the first to start offering photos over the Internet in 1998. AGE built its own software for this, which they now make available to their competitors via the THP platform. Today, AGE offers RM, RF, and LBRB licenses across multiple collections and photography, video, and illustrations created by their own photographers and “in distribution” for others. Definitely must to discover  what AGE has to offer! (click on photo!)

AGE FotoStock Portfolio by Guido Koppes


Legaal Foto’s jatten via Embedden

Beeld gebruiken zonder toestemming, zonder betaling en zonder het geven van credits aan de maker. Dat kan binnen Europa, als je maar het juiste digitale handigheidje gebruikt: embedden. Makers en aanbieders van beeld leggen zich niet neer bij deze maas in de wet. Dit zijn geen mastodonten die niet met hun tijd meegaan: hier loopt de wetgeving juist achter de feiten aan. 

Embedden

Embedden, ook wel hotlinking, inline linking of framing genoemd, is een manier om content die op één plek gehost is én blijft op verschillende plaatsen zichtbaar te maken. Door middel van een link naar de oorspronkelijke website kan beeld, maar ook tekst of video, op een andere website worden getoond. 

De geëmbedde content werkt als een naadloos ingelast venster naar de website waar het wordt gehost: het lijkt onderdeel uit te maken van de content van een website, maar wordt iedere keer opgevraagd en geladen via de website waar de content gehost wordt. In 2014 is door het Hof van Justitie van de Europese Unie geoordeeld dat het embedden van content geen schending van het auteursrecht is1.


Embedden zonder toestemming is legaal

Normaal gesproken heeft de maker van een werk in de zin van de Auteurswet zeggenschap over wat er met zijn werk gebeurd. De maker bepaalt waar zijn werk gepubliceerd wordt en of hieraan kosten zijn verbonden2. Het probleem is dat embedden wettelijk altijd toegestaan is, met en zonder toestemming. Wie content online plaatst, heeft geen juridische mogelijkheden om het tegen te gaan.

De technische details rond het embedden van content hebben een enorme impact op de juridische kant ervan. Embedden werkt als een link naar het origineel. Kopiëren of downloaden is niet nodig bij deze techniek. Er ontstaat geen (illegale) kopie. De content wordt niet opnieuw gepubliceerd: je ziet immers het origineel. Door via andere websites door middel van embedden naar het origineel te linken, wordt strikt genomen alleen de zichtbaarheid van het origineel vergroot. Dit heeft geleid tot de conclusie dat embedden niet in strijd is met de wet en dus mág. Ook zonder toestemming. 

B20-1458745 - © - Javier Larrea

Photo: Javier Larrea / AGE FotoStock


Waarom embedden zonder toestemming niet legaal zou moeten zijn

Geëmbed beeld wordt op precies dezelfde manier gebruikt als aangekocht beeld. Daar wringt de schoen. Je kunt wel beargumenteren dat het niet écht op een andere website staat, zoals in voornoemde jurisprudentie is gebeurd, maar het is er wél zichtbaar. En met reden. Dat beeld is natuurlijk niet willekeurig gekozen, maar is juist functioneel en van meerwaarde voor de webpagina waar het geëmbed wordt. Het beeld wordt gebruikt voor eigen gewin, zonder toestemming of vermelding van credits en zonder vergoeding. Wat makers, beeldbanken en stockfotobureaus betreft is embedden daarom vergelijkbaar met illegaal kopiëren: het blijft voor hen een kwestie van beeldgebruik zonder toestemming met daaraan gekoppeld inkomensverlies.

Er is met het expliciet toestaan van het embedden van content een situatie ontstaan die niet in de geest van het auteursrecht is; het is een fors hiaat in de bescherming van de rechten van de makers. Embedden is een legale oplossing met illegale trekjes: het is legaal beeld jatten. 


Embedden en diefstal van bandbreedte

Embedden gaat om meer dan auteursrechten. De content die geëmbed is, wordt niet gekopieerd, maar steeds opnieuw via de website waar het gehost is opgevraagd en geladen. Het opvragen en laden van webcontent kost bandbreedte. Het extra bandbreedteverbruik door embedden komt voor rekening van de website(-eigenaar) waar het origineel is gehost. Bij de meeste websites is het bandbreedteverbruik gelimiteerd. Als deze limiet door geëmbedde content wordt overschreden, krijgt de website-eigenaar waar de originele content is gehost letterlijk de rekening gepresenteerd, of riskeert dat de website uit de lucht wordt gehaald. Zo kan het gebeuren dat de maker geld moet toeleggen op het ongevraagde gebruik van zijn werk; een bizar neveneffect van de Europese wetgeving rond embedden.

Het onderscheid tussen embedden met en zonder toestemming is belangrijk. Een partij als YouTube biedt de optie van embedden bewust en expliciet aan. YouTube begrijpt dat zware videobestanden een aanslag vormen op de laadtijd van een webpagina en het bandbreedteverbruik van de website waar deze worden gehost. Om de verspreiding van video (met reclame) aantrekkelijk te maken, is hun website ingericht op embedden en kan deze het bijbehorende bandbreedteverbruik verwerken. Een gemiddelde website is in vergelijking met een online zwaargewicht als YouTube maar een dwerg en loopt daardoor veel eerder tegen de grenzen aan van het aan de website verbonden maximale bandbreedteverbruik.

Ongeautoriseerd beeldgebruik: geen kleinigheidje

Ongeautoriseerd gebruik van beeld dat voor verkoop is bedoeld, loopt al lang de spuigaten uit. Neem het voorbeeld hieronder: de afbeelding is op 21.000.000 plaatsen online zichtbaar en toch maar 4 keer verkocht. De verhoudingen zijn compleet zoek.

Uiteraard neemt Google in dit resultatenoverzicht ook de officiële kanalen waar het beeld wordt aangeboden als treffers mee, maar dat is met enkele tientallen legitieme treffers verwaarloosbaar op dit aantal. 

Deze casus staat niet op zichzelf. Fotografen, beeldbanken, stockfotobureaus: het overkomt iedere maker of aanbieder van beeld. Een eventueel watermerk wordt omzeild door de afbeelding dusdanig klein weer te geven dat het vrijwel wegvalt. Bedenk hierbij dat een beeldbank miljoenen afbeeldingen bevat. Het inkomensverlies is gigantisch. 

Embedden vormt hierin een sluipend fenomeen. Het is lange tijd onder de radar gebleven, verstopt tussen een enorme lijst van treffers, want waar begin je met uitzoeken en het aanpakken van ongeoorloofd online gebruik als je per beeld tientallen tot uitschieters van miljoenen treffers online vindt? Harde cijfers met betrekking tot het aandeel van embedden ontbreken op dit moment nog. Toch is het juist nu tijd voor actie. De branche staat al dusdanig onder druk dat het zich niet nog meer ongeautoriseerd gebruik van beeld kan permitteren, maar dat zit er wel aan te komen.

Embedden_Illustratie_1

Embedden is een groeiend probleem

Vincent van den Eijnde, directeur van Pictoright, auteursrechtenorganisatie voor visuele makers in Nederland, heeft de indruk dat embedden op dit moment nog vooral een latent probleem is: “Mensen lopen nu nog achter de juridische feiten aan. Als dit echt bekend wordt, dan wordt de schade heel snel heel erg groot.” 

De inschatting van Van den Eijnde lijkt reëel. Ook zonder cijfers is het een veilige inschatting dat de honger naar ‘gratis’ beeld onder veelgebruikers zoals bloggers nog vooral wordt gestild met afbeeldingen met een creative commons licentie en illegale downloads, afhankelijk van de mate van kennis van en respect voor het auteursrecht. Wie nu online zoekt op rechtenvrij of gratis beeldmateriaal komt primair nog uit op informatie over het publieke domein en het auteursrecht. Zodra op dergelijke zoekvragen informatie over embedden bij de bovenste zoekresultaten belandt, zal het pas echt een enorme vlucht nemen. 

De techniek van embedden is niet nieuw, maar was eens een technische handigheid waarmee vooral webbouwers bekend waren. Door de aandacht voor de eerder genoemde uitspraken van het Hof van Justitie van de Europese Unie sijpelt kennis van het fenomeen langzaam door, tezamen met het besef dat het is toegestaan. Dat door middel van embedden voortaan in een veel grotere vijver legaal gevist kan worden naar beeld, vormt vanzelfsprekend een enorme prikkel om de techniek toe te passen: dit is een groeiscenario in wording. En iedereen kan het: een instructie waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je beeld embedt kan zo van het internet worden geplukt.

De gevolgen van ongeautoriseerd beeldgebruik

Makers en verkopers van beeld hebben er al een kluif aan om illegaal downloaden, kopiëren en verspreiden van hun werk bij te houden en aan te pakken. Nu komt hier het embedden van beeld bij, wat bovendien niet juridisch aangepakt kan worden. 

Beeld dat al ‘overal’ zichtbaar is, is minder waardevol voor potentiële klanten. Hele portfolio’s en catalogi zijn op deze manier door ongeautoriseerd gebruik van beeld aan inflatie onderhevig.

Werk dat op steeds grotere schaal niet wordt betaald, leidt tot groeiende financiële schade en uiteindelijk tot een verschraling van het aanbod. Het is immers niet vol te houden om onbedoeld met cadeautjes te blijven strooien en te blijven investeren in het maken van kwalitatief hoogwaardig beeld. Het investeringsaspect wordt bij beeld vaak over het hoofd gezien of gebagatelliseerd. De realiteit is dat een fotograaf met kostbaar materiaal werkt, reiskosten maakt en vele arbeidsuren in het maken van beeld steekt. Aan die ene foto die het publiek te zien krijgt, is een heel proces vooraf gegaan. Als het doorlopen van dit proces niet meer rendabel is, houdt het voor veel fotografen op en vervolgens ook voor beeldbanken en stockfotobureaus.


Makers van beeld staan met hun rug tegen de muur

“Dan moet je je werk maar niet online zetten.” Als makers van beeld een euro zouden krijgen voor elke keer dat ze dat horen. Het is natuurlijk een non-argument. Iedere zichzelf respecterende ondernemer is vandaag de dag online te vinden en toont (voorbeelden van) het portfolio. De markt is visueel ingesteld: woorden zet je kracht bij met beeld. De bakker omschrijft daarom niet alleen zijn assortiment, maar maakt je ook lekker met afbeeldingen. Een kledingmerk laat zien welke look je met hun collectie kunt creëren. Fotografen laten beeld zien om aan te geven wat ze kunnen bieden. Zo doe je tegenwoordig zaken. 

Online vindbaarheid is daarbij essentieel. Om in zoekmachines gevonden te worden (SEO) én klanten binnen te halen, moet je sterke content online plaatsen en regelmatig aanvullen en/of vernieuwen. Een fotograaf kan er niet omheen om werk van hoge kwaliteit online te plaatsen. Beeldbanken werken bovendien als een webwinkel en hebben geen andere keuze dan hun volledige aanbod te tonen.


Technische ontwikkelingen vs. wetgeving

Makers, beeldbanken en stockfotobureaus zijn door de eerder genoemde uitspraken van het Hof van Justitie van de Europese Unie ontegenzeggelijk op achterstand gezet, maar wat hen betreft is het laatste woord nog niet over de rechtmatigheid van embedden gezegd. De focus heeft in de bestaande jurisprudentie gelegen op technische details, waarbij kort gezegd geredeneerd is dat bij embedden geen sprake is van een nieuwe publicatie. De contouren van de gevolgen van het toenemende embedden van beeld tekenen zich steeds duidelijker af. De discussie draait nu dan ook om de vraag of de uitwerking van embedden voor makers van beeld te verenigen valt met het auteursrecht.

Techniek ontwikkelt zich razendsnel, de wetgeving langzamer, maar is uiteindelijk niet in steen gehouwen. Brancheorganisaties als European Visual Artists (EVA) en Centre of the Picture Industry (CEPIC) richten daarom hun pijlen op het Europees Parlement om de nadelen van embedden voor de branche onder de aandacht te brengen, zeker nu er nieuwe Europese richtlijnen rond auteursrecht in de maak zijn. 

Sylvie Fodor, directeur van CEPIC, licht toe dat verschillende afgevaardigden met een goed begrip van auteursrechtkwesties door een achtergrond in journalistiek of de culturele sector al zijn overtuigd van de negatieve gevolgen van het toestaan van het embedden van beeld. Er zijn verder al enkele inhoudelijk bemoedigende amendementen naar voren gebracht die ook zouden toezien op embedden. Ook CEPIC heeft tijdens een officiële openbare zitting van de Commissie juridische zaken (JURI) haar zienswijze op de nieuwe ontwerprichtlijnen rond auteursrecht gegeven en suggesties voor aanpassingen aangedragen. Fodor houdt het erop dat er een kleine kans bestaat op aanpassing van de wetgeving binnen de huidige onderhandelingen met betrekking tot auteursrecht in ‘Brussel’.


Beeld beschermen tegen embedden

Op dit moment is de enige troef tegen embedden het afschermen van content. Content beschermen tegen embedden kan met .htaccess. Op deze manier kan het embedden van beeld geblokkeerd worden of met een redirect een alternatieve afbeelding worden getoond (switcheroo). Zo kan bijvoorbeeld een afbeelding worden getoond waarin wordt aangegeven dat geen prijs wordt gesteld op embedden. Je eigen website blijft intact en toont de juiste afbeelding. 

Maar als je het aan makers van beeld vraagt, is dat niet de bescherming die ze primair zoeken. Wat hen betreft mist er een verbod op embedden zonder toestemming door het gelijk te stellen aan illegaal kopiëren en downloaden. Uiteindelijk is het effect van het ongeautoriseerd embedden van beeld hetzelfde als van illegaal kopiëren en downloaden: het beeld wordt getoond waar het – zonder betaling of expliciete toestemming – anders nooit getoond had mogen worden met alle financiële schade van dien.

1 Uitspraken van het Hof van Justitie van de Europese Unie:
Nils Svensson e.a. tegen Retriever Sverige AB
BestWater International GmbH tegen Michael Mebes en Stefan Potsch

2 Toelichting op het auteursrecht