Cultural Anthropology, a Cover Publication

Cover Cultural Anthropology

It’s always an honour and a very positive surprise, when I find one of my images being used to illustrate the cover of a beautiful scientific publication: “Cultural Anthropology | Global Forces, Local Lives” . In this case the subject of the book deals closely with the kind of photography I like to produce the most: People & Stories. This image was taken during one of my visits to Calais,  France, during the 2015 events regarding an illegal refugee-camp in the dunes near the Calais harbour to the United Kingdom. Especially for people interested in anthropology, this book can be purchased at Routledge Publishers.


Undevelopped World War II Film Discovered

Found a huge and very important project on The Internet today, called: “The Rescued Film Project”! The Rescued Film Project, founded by Levi Bettweiser, is an archive of images that were captured on film between the 1930s and early 2000s. Meanwhile he’s giving a lemon on how to develop old, analog films, waiting to be seen … Just recently he received multiple, undeveloped rolls of film, made during World War II, and this is just one example of his work! It’s Beautiful and Definitely worth having a look at!!!!


NVJ Commercial Journalisten

Betrouwbare informatie is van cruciaal belang in de onzekere tijden die het coronavirus veroorzaakt. In een landelijke tv-commercial brengen we het werken van journalisten onder bijzondere omstandigheden voor het voetlicht. “Als het er echt toe doet, is het de journalist die de juiste vragen stelt. De journalist onthult, duidt en verbindt. Juist nu!”

De commercial is totstandgekomen, dankzij het aanbod van STER dat belangenorganisaties in de gelegenheid stelt om hun achterban te ondersteunen in deze moeilijke tijd. STER stelt hiervoor gratis zendtijd ter beschikking. De commercial verschijnt voor het eerst op vrijdagavond 24 april. Inmiddels steunen ook RTL, Facebook en Google onze campagne op hun kanalen. En zo gebeurt het dat voor het eerst in haar 130-jarig bestaan de NVJ in een landelijke commercial verschijnt. Dit is een gelegenheid die we graag aangrijpen om de grote waarde en betekenis van onze journalisten voor de samenleving te benadrukken.

Courtessy: @NVJ | Nederlandse Vereniging van Journalisten | #journalistiekjuistnu


BSR Agency & Corona

BSR Agency & Corona

Since end of February 2020 I started working for BSR Agency in Deventer, The Netherlands, a Photo Press Agency supplying images to the media. First major topic I am covering is: the Corona Crisis. One of the first series of images I produced, shows the emptiness in the streets, parks, university’s, beached and public transport systems in the country.

If you would like to support my work, please consider a donation here. Thanks!


Compliment Opdrachtgever!

Oke, deze kon ik dus echt niet laten liggen, zo plotseling op mijn beeldscherm met Linkedin in mijn Browser … Een huge compliment van opdrachtgever Great Magazines in Amsterdam! Zij zijn een uitgeverij van commerciële, glossy magazines die, terecht, nogal wat te eisen hebben, als het gaat om goede en professionele fotografie. Daar betalen ze goed voor en hun klanten verwachten daarnaast natuurlijk ook een mooi resultaat. En voor een opdrachtgever is het zo gemakkelijk, om aan te geven als ze eens niet tevreden zijn; hoort er ook bij. Maar het siert diezelfde opdrachtgever des te meer, als die eens een huge compliment de wereld in slingert! Dat is fijn, dat motiveert, en dat voelt goed. Zeker in een moeilijke industrie als die van de fotografie, geeft dat een flinke stoot energie, en de zin om weer eens paar van die klussen op te pakken … Om daar dan weer eens extra mijn best op te doen … Tja, dat krijg je, met zo’n post op Linkedin … Zouden meer opdrachtgevers van freelancers moeten doen … Met regelmaat …

Great_Magazines_on_Linkedin


PA Media Acquires Alamy

w660_1526481_largetriangularcoverimagev5

On February 11, 2020 Alamy announced that PA Media Group, the UK-based news and information business, has acquired Alamy Stock Agency. 

Together with PA Images’ live news, sport and entertainment photography service this acquisition will allow the two businesses to fully capitalize on the huge demand for both stock and news imagery from customers around the world. Please be assured that it’s business as usual at Alamy with no change in our service to both content suppliers and customers. We will continue to operate as before, with no current plans to change prices or terms.

Read Alamy’s Full Press Release here.

Editor Remarks: again another example of turmoil within the global picture industry. Obviously promises that nothing will change (for the better or for the worse) cannot realistically be made, since turmoil inside the industry of News- and StockPhotography is large enough, that even professionals with decades of experience as image brokers cannot realistically predict the future of online content. Never the less this acquisition is an example of developments inside the industry, since photo-agencies in, f.e. The Netherlands, consolidated into two major, media corporations in 2018 & 2019 (DPG Media & Talpa). The Dutch Federation of Journalists ponders these developments closely, since position of content suppliers might not be served by large, powerful media organizations, that can set prises and conditions as they see fit. 


Industrieel Vastgoed

Fotografie van Industrieel en ander Zakelijk Vastgoed & Real Estate Fotografie kent nogal wat verschillende soorten, stijlen en vormen; documentair, redactioneel, commercieel, exterieur, interieur, wonen, werken, opslag, transport, productie, enzovoorts. Bij iedere opdracht pak je ’t weer anders aan. Bedrijfsgebouwen zijn daarmee “ietsje meer” dan alleen maar saaie blokkendozen langs de snelweg die met mobiele, smartphone camera’s vanuit de auto worden vastgelegd door een voorbijganger met haast. Daarom hier een kleine collectie van hoe ’t ook kan. Of eigenlijk: hoe ’t ook anders kan. Weertype, perspectief, standpunt, moment van de dag, seizoen, techniek; alle factoren spelen mee als je het beeld wilt krijgen, dat past binnen de doelstelling van jouw organisatie. Wil je er meer over weten?Industrial Real Estate


Graffiti’s of Europe

Somewhere in January 2020 I published a new iBook on Apple’s iTunes Store, with a collection of images centering Graffiti’s & Murals. Alway been a huge fan of Urban & StreetArt. A few visit’s to Berlin made me start to ponder this idea of an iBook, that can be an inspiration for many. Especially for Visual & Urban Artists. At least I hope so. A digital copy of the iBook costs € 2,99 (or the equivalent in your local currency) and can be viewed on iPhones, iPad’s, MacBooks and iMacs. 

Download here from iTunes Store


Photochain: Novel Chance!

In my previous blog-post I asked to stay tuned on news about Photochain, a new, disruptive stock photography company, which is emerging on the global battlefield of online stockphotography. Well, I’ve got some news for you! They are now searching for new, contributing photographers during their final launch phase. I thought you might be interested in this novel opportunity, since they have a few advantages over traditional stockphotography agencies. Let me try to explain! 

Photochain Pays 80% of the Revenues to Photographers

Photochain is based on blockchain technology and Artificial Intelligence (AI), and is the first of its kind to do so. This means that licenses and copyright information are stored and published in immutable (non changeable) public databases, where you can acces all relevant information. This gives you, as a stockphotographer,  complete control over your images! On top: you set your own prices, of which you get to keep 80%. Photochain only asks 20% commission, which is the lowest in the industry! So, where other platforms like Photoshelter, actually ask money, you get payed the highest percentage in the industry!

Since “Photochain” is a novel startup in it’s final phase of development, services are still being added as the marketplace grows and grows. Meanwhile basic functionality for image upload is there, as are all algorithms to finalize financial transactions. You will be payed as soon as your balance exceeds € 50,00. It will come live, as soon as there is a sufficient supply in images.

Launch expected during Q1 2020 

The company itself is formerly based in Estonia, an EU country using the Euro as a currency and having one of the most innovative, digital infrastructures globally. Team members are spread across Germany, Switzerland, Luxembourg, The Netherlands, and a few other European Countries. This makes “Photochain” a truly international corporation, with a huge, potential network at its disposal. Final launch is expected during Q1 (the first quarter) of 2020. 

Join Us Now!

So, if you’re a (stock)photographer with an image archive that is not completely online for licensing, why not join this new opportunity and help rewrite the rules for monetizing your hard work? Let’s be part of nuovo, novel developments and become part of something positive to start of the new year 2020!!! You can boost your career again, by clicking the link below and register!

Join Photochain

If you have any questions, please don’t hesitate to send me an e-mail. Or just give me a call. I’ll be happy to help out!


Blockchain in Photography

May 2018 or so … Kodak broke the news they were going into stockphotography and blockchain technology … News!!! Since then Kodak went silent on it’s plans and how they would proceed … Until last week I got an e-mail from Stanislav Stolberg, basically telling me, that they beat Kodak in it’s own game … Perfect example of a start up stirring up the market with a good idea’s and the motivation to make them come through today … So, may I introduce: “Photochain”?

Not posting a link just jet, since they’re in the final phase of development, and therefor not just alive jet … But it’s coming soon … Q1 2020, that’s the goal for now … Hell of a way to close down the old year … Which was hell, by the way … Finally some god damn good news!!! (quotation from The Matrix Trilogy) … So, stay tuned, I’ll be posting news about this one as it comes along!

Photochain


WZH De Vliethof Magazine

Voor opdrachtgever Great Magazines fotografeerde ik een compleet magazine bij elkaar … Had even wat tijd nodig, maar het resultaat is zonder meer heel erg gaaf! Nieuw concept in de zorg voor mensen met geheugenproblemen … Waarbij natuurlijk ook de medewerkers zelf aan het woord komen … In een tijd, dat de zorg voor deze mensen volop in de aandacht staat wel een dingetje … Was erg fijn er rond te lopen met camera en al en nu het resultaat te kunnen laten zien …

WZH De Vliethof


Regiment Limburgse Jagers

29 november 2019. Dagblad De Limburger besteed aandacht aan de Limburgse Jagers, die een vermelding op het Vaandel krijgen, voor Moed, Beleidvol & Dapper Optreden, tijdens hun missie in Uruzgan in 2007. Was mooi om te mogen fotograferen! Tekst: Jas van der Camp; fotografie: Guido Koppes.

Limburgse_jaers_uruzgan_2007

De Limburgse Jagers (Oirschot) krijgen een eervolle vermelding voor Moed, Beleidvol & Dapper Optreden.


Great Magazines

First Results of my Photography for a new Assignor; the Amsterdam based “Great Magazines”. Makes super commercial magazines for a wide variety of companies in The Netherlands. Well, it’s not editorial or documentary, but still a great chance to tell visual stories about people and what they do. This time about a family based enterprise that has been in business for over 50 years now. Sells furniture and other things for decorating homes all the way to Spain. Was nice! Couple of new magazines coming up, so stay tuned!

Great_Magazines_Haco

 

 


Unidentified Heires

Unindentified Heires

An image from a photo book I got during the 1990’s: a portrait taken by Billy Name during the 1960’s inside Andy Warhol’s Factory. An unidentified young woman, probably an actress to be, who came in for a casting. Sat down on a stool, got the instruction not to move for one hour while analog film was recording and that’s it. Just one light from the right, dark background and her. One of the inspiring photo’s from history that are still an example. (Scanned on an Epson Flatbed)


Amer Centrale: Van Steenkool naar Bio-Massa

’t Is nogal een dingetje in de maatschappelijke discussie de laatste tijd: de uitstoot van CO2 en Broeikasgassen. Klimaatverandering wordt langzaam aan heel erg merkbaar door stijgende temperaturen, smeltende ijskappen en extreem weer. Toch gebruiken we met z’n allen steeds meer elektriciteit. Die toch maar ergens gemaakt moet worden. In Nederland staan er daarom elektriciteitscentrales; van die fabrieken met een hele grote ketel (boiler) en een flinke generator. De stoom uit die ketel laat die generator spinnen en draaien, en hop: onze Tesla kan weer 600 kilometer rijden. Is wel wat voor nodig, al die elektriciteit uit ’t stopcontact. Bergen CO2 producerende steenkolen, vaak uit Columbia, want daar op dit moment ’t goedkoopst. Wordt met boten en schepen hierin gevaren, uitgeladen en dan begint ’t fikkie stoken. Worden wel steeds minder, die steenkolen. Bio Massa is het grote toverwoord. De Amer Centrale moet in 2025 helemaal over zijn op spulletjes die minder van die rommel de atmosfeer injagen. Een heel proces waar RWE – Essent nog wel een paar jaar mee aan de bak moet. Doen ze ook nu al, driftig bijbouwen is het dingetje. Intussen draait die generator gewoon lekker door. Kunnen wij fijn onze Tesla blijven rijden. – Reportage gemaakt voor AGE FotoStock, waar je de beelden uit deze serie (en meer) kunt downloaden voor gebruik in publicaties. Let wel een beetje op: foto’s zijn niet gratis!


Food Fotografie

Oké, even een misverstandje rechtzetten. Veel mensen kennen mij als een Portret & Reportage Fotograaf, die het liefst werkt met … Mensen … Klopt, want mensen hebben vaak een groter en interessanter verhaal te vertellen, dan, zeg: een tomaat. Toch kan ook Food Fotografie hele mooie foto’s opleveren. Reden dat ik er ook regelmatig mee experimenteer. Voor Meero in Parijs zet ik die vaardigheid zelfs in voor hun klanten. Zo af en toe. Want die klanten hebben dan weer een restaurant, en restaurants zijn booming. Dus wordt er fotografie gevraagd. Je wilt er maar bij zijn. Ik wel! Bon Appetit!

Flyer Food Fotografie


Over Google Images

Vorig jaar, op 28 september, schreef ik hier eens artikeltje over Google Images. Naar aanleiding van gesprekken met CEPIC, The European Centre for the Picture Industry, begon Google Images met het tonen van metadata naast de foto’s in hun zoekresultaten. Dit jaar, vlak na het CEPIC Congres 2019 in Parijs, ontdekte ik een nieuwe, positieve stap, die Google heeft gezet: nu wordt ook helder en duidelijk de website van  de fotograaf weergegeven. Dit is een volgende, positieve stap, in de manier waarop professionele fotografie wordt weergegeven in zoekresultaten.

Werd er tot nu toe, nogal eens gezegd: “We wisten niet wie de fotograaf was, dus konden wie die ook niet benaderen om toestemming of naamsvermelding.” Dat excuus is nu (hoop ik) verleden tijd. Kwestie van klikken  op de link onder of naast de foto, en je komt uit op zijn of haar website met contactinformatie. En dan is een e-mail naar de fotograaf natuurlijk zo gestuurd. 

Intussen blijft CEPIC met Google Images in gesprek over verdere verbeteringen in het weergeven van professionele fotografie en andere, auteursrechtelijk beschermde afbeeldingen, in hun zoekresultaten.

Google Image Search

World Wide Web, The Internet. Eindelijk is Google Afbeeldingen foto’s in hun zoekresultaten op de juiste manier aan het weergeven; zij laten nu de website van de maker en auteursrechthebbende zien, onder of naast de betreffende foto. je kunt dus meteen doorklikken en de fotograaf benaderen, als je de foto wilt gebruiken in een publicatie.


Watermerk = Niet Gratis die Foto!

Een watermerk in een afbeelding op internet. Door velen lelijk gevonden en een reden om die foto dan maar niet te gebruiken in een website of publicatie. Daar kan ik me alles bij voorstellen, want zo’n watermerk in een foto is ook lelijk. Eerlijk gezegd is dat ook precies de bedoeling, dat die foto om dat lelijke watermerk niet gebruikt wordt. 

Even voor de helderheid; professionele fotografen zetten zo’n foto op internet, omdat ze hopen dat die foto gaat verkopen. En vaak is dat ook zo, want het internet is hun verkoopkanaal, hun online winkel. Daar verdienen zij hun inkomen mee. Wat dus zij eigenlijk willen, is dat diegene die de foto gaat gebruiken zich registreert op de website waar de foto te koop wordt aangeboden, en dan betaalt voor de licentie. Vaak gaat dan de helft van dat bedrag door naar de fotograaf. En bij meerdere verkopen kan die fotograaf dan weer zijn huur betalen. En nieuwe foto’s maken. 

Het komt steeds meer voor, dat ik foto’s terug vind op een website (vaak een blog) met het watermerk er nog in. Mij zegt dat, dat de maker van die website de foto’s lukraak ergens vandaan heeft geplukt. Hop, van de ene website rechtstreeks naar de andere, en dan publiceren maar. Volgens mij doet dat  de ontvangende website geen goed, want bewust lelijk gemaakte foto’s op een website gebruiken, maakt volgens mij ook die website heel erg lelijk. En waarom wil je dat eigenlijk: een lelijke website maken? Bijkomend dingetje is, dat de fotograaf ook nog eens inkomsten misloopt, al is het maar een paar Euro per foto. Want opgeteld kan ’t wel wat worden, al de verkopen bij elkaar. Met al die gewatermerkite foto’s verdient de fotograaf minder, dan dat hij zou kunnen. Alsof je met een brood onder de arm zonder te betalen de supermarkt uitloopt. 

Een watermerk in een foto is bedoelt als een duidelijk signaal: je kunt deze foto niet gratis gebruiken omdat je hem “toevallig” op internet bent tegen gekomen. Het zegt: “Deze foto moet je afrekenen, voordat je de winkel uitloop!”. Net als ieder ander ding, dat door een ander is gemaakt en dat jij voor jouw doeleinden wilt gebruiken. Dus, ben eens sportief, doe het juiste, en trek de betaalpas! Echt, je gaat heus niet failliet van die twee of drie foto’s. Geloof me!

Bovenstaande foto’s zijn gevonden op verschillende websites m.b.t. de zoek-technologie van Copytrack GMbH, Berlijn. Voor auteursrechthebbenden (heel vaak professionele fotografen) zoeken zij het internet af naar foto’s die onrechtmatig in gebruik zijn bij derden. Hierna krijgen de eigenaren van die website een ‘licentievoorstel’, waarmee zij het gebruik legaal kunnen maken en extra kosten kunnen voorkomen.


Noab’s Activa

Een verzameling Covers van Activa Magazine, het ledenblad van NOAB, de Nederlandse orde van Administratiebureau en Belastingdeskundigen. Komt vijf keer per jaar uit en bevat interviews, nieuws en artikelen m.b.t. fiscale en financiële ontwikkelingen, wetgeving en accountancy. Portretten van hoogleraren, politici, juristen, accountants en ondernemers gemaakt in opdracht van de redactie. 
Noab's Activa 2012


Contour De Twern Campagne

Recentelijk leverde ik een serie van twintig foto’s uit mijn archief aan de Corporate Communicatie & PR afdeling van Contour De Twern, een welzijnsorganisatie die o.a. actief is in de regio Tilburg. De foto’s werden gebruikt voor een publiekscampagne, waarin aandacht gevraagd werd voor persoonlijke issues, zoals eenzaamheid en hoe zij kunnen helpen met deze omstandigheden om te gaan.

2016-11 Contour De Twern Poster-1


Food Fotografie voor Meero

Portabello Risotto with Cheese, salade and Bread


Caption: Een dinerbord met Portabello Risotto met Kaas en Brood.


Sinds een tijdje experimenteer ik met food-fotografie, toch wel een heel eigen specialisatie. Een kunst, zeggen sommigen. Voor Meero, een Franse Start Up die de fotografie met AI (Kunstmatige Intelligentie) wil veranderen. Hierbij worden fotoproducties sterk geautomatiseerd en de gehele nabewerking van foto’s overgenomen door computers en software. Binnen het concept van Meero betekent dit, dat fotoproducties sterk gestandaardiseerd zijn: iedere shoot met een vast thema (bijvoorbeeld: de fotografie van voedsel) ziet er hetzelfde uit. Natuurlijk wel een manier om de kosten voor de klant te drukken, want vaak is de fotograaf maar een half uurtje bezig. En dan hop! Foto’s doorsturen, Meero doet de rest automatisch. Daar kun je natuurlijk een mening over hebben; verlies van omzet en creativiteit en ga zo maar door. Maar volgens mij is het wel een trend in de fotografie: beeld hoeft niet meer uniek te zijn en ’t moet passen binnen het vaak krappe budget van de opdrachtgever. En met al die nieuwe technologie op Internet lukt dat steeds beter. Je kunt er voor kiezen, om daar niet in mee te gaan. Of wel, natuurlijk. Wat zou jij doen?


 


AGE FotoStock Portfolio

Niet iedereen realiseert zich, dat er meer stockfotografie agentschappen en websites zijn, dan ShutterStock, iStock, Adobe Stock & Dreamtime met gewoonlijk goedkope, slechte tot middelmatige kwaliteit. Er is beters te krijgen. Het in Barcelona, Catalonia gevestigde AGE FotoStock is er daar een van. Begonnen in pakweg 1973 meteen een van de oudere onder de premium stockfotografie bedrijven. AGE was de eerste, die in 1998 begon met het aanbieden van foto’s via het Internet. Daarvoor bouwde AGE zijn eigen software, dat zij nu via het THP platform aan conculega’s ter beschikking stellen. Tegenwoordig biedt AGE RM, RF en LBRB licenties, verdeeld over meerdere collecties en fotografie, video en illustraties, gemaakt door hun een fotografen en “in distributie” voor anderen. Absoluut een must om zelf eens te ontdekken wat AGE in huis heeft!

AGE FotoStock Portfolio by Guido Koppes


Verlangen naar Swier

Voor dagblad De Limburger. Portret van de Rotterdamse Wim Dubois uit Sprang-Capelle, bijna 90 jaar oud en WOII “veteraan”, die delen van zijn jeugd doorbracht in Swier, in Limburg, het Zuid-Oosten van Nederland. Hij schreef een boek over zijn ervaringen in de periode 1943 – 1945. Wilt u het online artikel lezen? Dat kan hier!

Wim Dubois over Swier