Food Fotografie voor Meero

Portabello Risotto with Cheese, salade and Bread


Caption: Een dinerbord met Portabello Risotto met Kaas en Brood.


Sinds een tijdje experimenteer ik met food-fotografie, toch wel een heel eigen specialisatie. Een kunst, zeggen sommigen. Voor Meero, een Franse Start Up die de fotografie met AI (Kunstmatige Intelligentie) wil veranderen. Hierbij worden fotoproducties sterk geautomatiseerd en de gehele nabewerking van foto’s overgenomen door computers en software. Binnen het concept van Meero betekent dit, dat fotoproducties sterk gestandaardiseerd zijn: iedere shoot met een vast thema (bijvoorbeeld: de fotografie van voedsel) ziet er hetzelfde uit. Natuurlijk wel een manier om de kosten voor de klant te drukken, want vaak is de fotograaf maar een half uurtje bezig. En dan hop! Foto’s doorsturen, Meero doet de rest automatisch. Daar kun je natuurlijk een mening over hebben; verlies van omzet en creativiteit en ga zo maar door. Maar volgens mij is het wel een trend in de fotografie: beeld hoeft niet meer uniek te zijn en ‘t moet passen binnen het vaak krappe budget van de opdrachtgever. En met al die nieuwe technologie op Internet lukt dat steeds beter. Je kunt er voor kiezen, om daar niet in mee te gaan. Of wel, natuurlijk. Wat zou jij doen?


 


AGE FotoStock Portfolio

Niet iedereen realiseert zich, dat er meer stockfotografie agentschappen en w websites zijn, dan ShutterStock, iStock, Adobe Stock & Dreamtime met gewoonlijk goedkoop, slechte tot middelmatige kwaliteit. Er is beters te krijgen. Het in Barcelona, Catalonia gevestigde AGE FotoStock is is daar een van. Begonnen in pakweg 1973 meteen een van de oudere onder de stockfotografie bedrijven. AGE was de eerste, die in 1998 begon met het aanbieden van foto’s via het Internet. Daarvoor bouwde AGE zijn eigen software, dat zij nu via het THP platform aan conculega’s ter beschikking stellen. Tegenwoordig biedt AGE RM, RF en LBRB licenties, verdeeld over meerdere collecties en fotografie, video en illustraties, gemaakt door hun een fotografen en “in distributie” voor anderen. Absoluut een must om zelf eens te ontdekken wat AGE in huis heeft!

AGE FotoStock Portfolio by Guido Koppes


Verlangen naar Swier

Voor dagblad De Limburger. Portret van de Rotterdamse Wim Dubois uit Sprang-Capelle, bijna 90 jaar oud en WOII “veteraan”, die delen van zijn jeugd doorbracht in Swier, in Limburg, het Zuid-Oosten van Nederland. Hij schreef een boek over zijn ervaringen in de periode 1943 – 1945. Wilt u het online artikel lezen? Dat kan hier!

Wim Dubois over Swier


Analoge Fotografie

Recente ontwikkelingen laten zien, dat de ‘ouderwetse’ analoge fotografie weer helemaal in opkomst is. Impossible Projects met zijn Polaroid camera’s en films, Hipstamatic met zijn filters, en mensen die met echte, analoge films aan het experimenteren zijn. En vervolgens ‘wow-fotografie’ maken. 

Net als anderen ben ik a van jongs af aan bezig met films en analoge camera’s. Sinds dat digitaal een vlucht nam, lag dat alleen een beetje stil. Periode aan de Rotterdamse Foto Academie uitgezonderd, maar ‘het’ ineens weer moest om dingen in de vingers te krijgen. Maar al die tijd lag er een flinke verzameling films en negatieven in de opslag. Die zijn weer naar boven gehaald, netjes opnieuw gearchiveerd. Wat betreft de pareltjes, die worden stukje bij beetje gedigitaliseerd. 

Hieronder een paar mooie voorbeelden, om te beginnen. ‘t Leuke is, dat sommige van deze beelden ook door mochten naar de website van AGE FotoStock, het premium fotoagentschap waarbij ik ben aangesloten. Wil je daar de vorderingen een onderzoeken? Dat kan dan hier!


De Cooperatie

Een groep freelance journalisten die werken vanuit hun eigen, coöperatieve werkplek in Amsterdam, waar zij teksten schrijve, artikelen, journalistieke bijdragen en meer. Allemaal voor opdrachtgevers, krant, tijdschriften. Eigenlijk is De Cooperatie een Collectief van Journalisten, die toegang hebben tot allerlei diensten en producten die handig zijn in hun werk. Websites, fondsenwerving, een platform om zelf te publiceren (Reporters Online), een betaalportaal en een nieuw kantoor met werkplekken. 

EN die moest ik dus in beeld brengen. Guerrilla style fotografie, deze keer, met een bescheiden briefing vooraf, een kleine, mobiele camera, mijn notebook, en een internet-verbinding. Ik ontmoette de opdrachtgever, maakte de beelden die zij hebben wilde, verwerkte die tot iets moois, en stuurde ze door aan mijn opdrachtgever voor gebruik in onderstaande brochure en de website. Hop, klaar voor gebruik. Binnen twee uur was de klus geklaard, inclusief het versturen van de rekening, die heel netjes binnen twee weken werd betaald. Chapeau!


Google laat IPTC informatie zien in Google Images

Belangrijk nieuws van CEPIC, het “Center for the Picture Industry in Europe, gisteren op 27 september 2018. Haar gesprekken met Google resulteerden in een nieuw succes voor de foto-industrie.

Citaat: “Op 26 september 2018 lanceerde Google een belangrijke verandering in de manier waarop online foto’s worden getoond: de gegevens van maker en de credits van de foto, zoals die zijn ingevuld in de IPTC of metadata worden vooraan getoond naast de foto zelf in Google Images. 

Deze nieuwe ontwikkeling, waarin Google de maker en de beschrijving of caption laat zien, is een hele positieve stap vooruit voor alle makers van content en hun rechthebbenden. Het is zonder meer een goede stap, die laat zien dat foto’s en afbeeldingen geen anonieme objecten zijn die door verre onbekenden zijn gemaakt, maar door een echt persoon die met naam en toenaam is aan te wijzen.

Deze verandering is het resultaat van een aantal bijeenkomsten van Google met belanghebbenden in de Europese foto-industrie. CEPIC wil, als een van de oprichters van IPTC Photo Metadata Group, het correct gebruiken van IPTC meta-informatie promoten bij zijn leden, en hen bewust maken van de beste manieren om metadata zo correct mogelijk te koppelen aan hun visuele content. 

Google Images met Credit voor Fotografie

Persoonlijk denk ik, dat dit een van de betere resultaten van het laatste jaar is, die CEPIC aan zijn staat van dienst mag bijschrijven. Het sijpelt maar langzaam door, bij Google en zijn publiek, dat foto’s niet behoren tot het publieke domein, maar vaak het resultaat zijn van hard werk en flinke investeringen door fotografen en foto-journalisten. Professionals die vaak afhankelijk zijn van de omzet die zij m.b.v. het Internet weten binnen te halen door de verkoop van licenties op auteursrechtelijk beschermd werk.

Google Images with Credit Line

Link naar de Google Blog Post, met een uitleg over deze nieuwe ontwikkelingen.


Conferentie: Ports & The City

Vorige week was ik, als evenementenfotograaf, gevraagd te fotograferen op het congres: “Ports and the City” in Nijmegen. Een tweedaagse opdracht vanuit Acquire Publishing. Het ging voornamelijk over de binnenvaart, schepen, binnenhavens, containers en logistiek. De conferentie was georganiseerd door het Nijmegen European Green Capital 2018 and the Smart and Healthy City Programme van het Nederlandse Ministerie voor Infrastructuur & Water Management. Het resultaat van mijn werk, een mooie reportages staat sinds vandaag online bij de opdrachtgever.

Ports and the City

 


KodakCoin & CryptoCurrencies

Spookstad Doel bij Antwerpen

(Engelstalig Artikel) Photography dinosaur Kodak steps into a hype with a new, crypto currency: the KokakCoin … It gets around in the industry, raising all kinds of questions …

Kodak will create an encrypted, digital ledger of rights ownership for photographers to register both new and archive work that they can then license within the platform. With KodakCoin, participating photographers are invited to take part in a new economy for photography, receive payment for licensing their work immediately upon sale, and for both professional and amateur photographers, sell their work confidently on a secure blockchain platform. KODAKOne platform provides continual web crawling in order to monitor and protect the IP of the images registered in the KODAKOne system. Where unlicensed usage of images is detected, the KODAKOne platform can efficiently manage the post-licensing process in order to reward photographers. Kodak CEO Jeff Clarke stated: “For many in the tech industry, ‘blockchain’ and ‘cryptocurrency’ are hot buzzwords, but for photographers who’ve long struggled to assert control over their work and how it’s used, these buzzwords are the keys to solving what felt like an unsolvable problem.”

Kodak claims, that the platform will offer:

  • Image Registration. Provides immutable proof of ownership and enables member to take advantage of the platforms wider services.
  • Rights Management. Every license is documented by a smart contract on the blockchain which confirms the copyrights and licensing terms and conditions of the associated images.
  • Transparent Accounting. Receive royalty payments instantly via a smart accounting and reporting system. Community members don’t need a separate accounting system as all payments and accounting information is saved on the blockchain.
  • Community Marketplace. Our marketplace enables coin holders to buy, sell and book products and services such as flights, hotels, models, venues and studios with their coins. The marketplace will also create kickstarter opportunities for startups and service companies.
  • Distribution Platform. KodakOne is building a distribution platform for rights cleared images. On this distribution platform buyers (licensee) and licensors can buy/sell trade images based on the licensors licensing terms and conditions.
  • Post Licensing (Legal Enforcement). KodakOne provides continual web crawling in order to protect the IP of its members. Where unlicensed usage of images is detected, KodakOne can efficiently manage the post-licensing process.
  • Image Tracking. Community members can track usage of their photos and use these insights for more efficient and effective marketing of their assets.
  • Instant Payment. smart contracting payments are executed instantly as all payments will be made in Kodak Coin.

Still a lot has to be explained about this initiative. What is a Kodak Coin worth in terms or Euro’s? Will it be continually fluctuating? Will the value change between the time the customer makes a payment and the time the photographer uses it to actually buy something? How does the photographer buy groceries with a Kodak Coin? Will photographers only be able to transact business with others who are willing to accept Kodak Coins for the products and services they provide? How will usage fees be established? Will there be a schedule of fees for certain uses? Will photographers have to accept those fees or not participate? Will the licensing be RF or RM? Will each photographer be able to set his own fees? Will there need to be direct communication between the photographer and the buyer for most sales and, if so, how will that inhibit sales given the current ways image licensing is conducted?

And a few more questions: what percentage will KodakOne take of sales? They will have to get something for the service they are providing and presumably a lot considering how hot investors think this investment is. (Kodak shares rocketed up more than 120 per cent on news of the KodakCoin’s release.) How will KodakOne get a significant, diverse collection of the images that are in demand? Why would any photographer give their images to KodakOne exclusively? Big risk. If they put their images with KodakOne non-exclusively then the only sales KodakOne will record are the sales made through KodakOne. Potentially, there will be a huge number of other legal uses out there that Kodak can’t track including all the uses made worldwide prior to actually launching KodakOne. In order to do any legal enforcement, they will have to come back to the photographer to determine if the use was authorized or not. How will this marketplace get instant credibility and attention from image buyers? Getty Images, Shutterstock and Adobe Stock currently control 65% to 70% of the worldwide market. Why will customer suddenly switch to Kodak?

My personal and favorite question: “Do I need to switch from my present agencies, and license all of my images (made in the past ten years or so) through Kodak Coin? Thing is: we’re all going to have to learn about cryptocurrencies and blockchains. And it’s worth to stay on top of this new development. However, it’s way to soon to make final decisions. For now I am curious on how Kodak implements this idea, and how existing industry adapts to this new development.


De Groene: “Revolutie starte in St. Joost, Brussel”

Een ontmoeting tijdens een wandeling door Brussel: een jonge Roma vrouw uit Zuid-Oost Europa met haar zogende baby op de arm. Een bevolkings-groep die zich lieve niet laat fotograferen, want de anonimiteit lijkt hen aantrekkelijker. Bedelen vaak op straat en zijn daar best bedreven in, moet ik erkennen. Toch lukte ‘t me, om haar “op de plaat” te krijgen. Tegen een kleine vergoeding achteraf. Resulteerde in een publicatie in De Groene, als illustratie bij een artikel over de Brusselse wijk St. Joost.

 

De Groene over Revolutie St. Joost