Dubbel Interview met Sebastiaan Bagchus van TAPES

Fotograaf en Fotojournalist Guido Koppes en Sebastiaan Bagchus hebben elkaar via Linkedin “ontmoet” en besloten na enkele mailwisselingen om met elkaar te videobellen. Er ontstond een leuk, ongedwongen video-gesprek waarin de passie voor hun werk en de mediawereld de heren met elkaar verbond en er een duidelijke klik is dat ze zakelijk ook iets voor elkaar kunnen betekenen.

Reportage Kamp Al Za'atari

Bij TAPES werken we al meer dan 30 jaar voor media- en productiebedrijven, die dagelijks bezig zijn met het vastleggen van beeld en video. Guido Koppes werkt voor hetzelfde type bedrijven als publiciteitsfotograaf. Na hun eerste gesprek, waarin ze niet uitgepraat raakte over hun beroep en ervaringen, besloten ze om hun gesprek face to face voort te zetten.

Hoe is jouw passie voor fotografie ontstaan?

Guido Koppes: “Ik fotografeerde al tijdens mijn jeugd, wilde mijn leefomgeving en de mensen vastleggen. Ik ontdekte dat mensen de “aandacht van de camera” (en daarmee de aandacht van de fotograaf) waarderen. Later ontdekte ik dat met mijn werk ook echt geld te verdienen was. Toen werd ook de ondernemer in mij geboren. Dat stelde mij in staat om te gaan reizen, een andere passie van mij. Europese landen, de USA, Jordanië en nog veel meer waanzinnige plekken op de wereld. Fotografie is voor mij een tool geworden om andere werelden en culturen te leren kennen en mensen te ontmoeten”.

Wat maakt voor jou een goede foto?

Guido Koppes: “Een goede foto hoeft niet per se mooi te zijn; hij moet een verhaal vertellen!” De foto moet natuurlijk de compositieregels zo dicht mogelijk benaderen en technisch goed zijn uitgewerkt. Maar dat is op zich nog niet eens het belangrijkste, dit is voor iedere fotograaf weer anders. Het gaat mij echt om het verhaal van de foto. Over de mensen, plaatsen en situaties. Een inkijk geven in levens en gebeurtenissen. Een goede foto geeft een inkijkje in een wereld, vaak ver weg”.

Waarom is de Storage van Media voor jou een passie geworden?

Sebastiaan Bagchus: “Ik ben 16 jaar geleden bij een bedrijf aan de slag gegaan dat professionele videocassettes wiste voor omroepen, televisieproducenten en artiesten. We wisten niet alleen de cassettes, we verkochten ze ook, evenals harddrives en tegenwoordig een compleet assortiment aan geheugen- en archiefoplossingen. Omdat ik tot op dag van vandaag veel met de contentmaker zelf praat, is de waarde van de content voor mij de basis van de Storage oplossing”.

Je werkt al 16 jaar in de media wereld, wat is je geheim?

Sebastiaan Bagchus: “Betrouwbaarheid gaat bij mij en TAPES boven alles. Daarnaast ben ik niet opzoek naar klanten maar relaties. Ik wil weten met wie we werken zodat we ook echt kunnen inspelen op hun wensen en behoeften. Daar maken we mensen blij mee en daarom bestaat TAPES alweer bijna 35 jaar.”

Wat zou je graag nog eens fotograferen?

Fotoreportage over Vluchtelingenkamp Al Za'atariGuido Koppes: “Ik zou graag nog eens teruggaan naar Jordanië, en dan met name Camp Al Za’atari. Het tweede vluchtelingenkamp ter wereld qua omvang, waar ik eerder mensen fotografeerde die gevlucht waren voor de oorlog in Syrië. Het kamp bestond tijdens mijn eerste bezoek net een jaar of twee en toe al gaven de bewoners blijk van een ontzettende veerkracht. De ene winkelier na de andere dienstverlener begon al snel na aankomst een eigen toko. Van supermarkten tot food kraam, van een koerier tot een winkel in bruidskleding. Ik wil nu wel eens weten hoe of het kamp er voorstaat en dan met name hoe het gaat met de mensen die ik daar heb ontmoet.

Hoe ga jij om met het archiveren van jouw content?

Gebruik je hierin verschillende oplossingen voor op locatie en op kantoor? Guido Koppes: “Ik gebruik inderdaad verschillende oplossingen. Al mijn beelden brand ik, in eerste instantie, nog steeds op CD’s en DVD’s. Met contactsheets van de content, “verdwijnen”, die in mappen en ordners die ik netjes archiveer in mijn offline archief. Dat is mijn “statische archief”, dat ik altijd terug kan halen als er met mijn digitale opslag, mijn harde schijven, iets is misgegaan. Ik heb ook nog een “dynamisch archief”, allereerst via Apple Airport, die gekoppeld is aan mijn iMac en MacBook Pro. Hierop staat mijn meest actuele werk, in combinatie met een aantal langer lopende fotoprojecten. Tot slot heb ik nog een paar harde schijven in een kluisje liggen, waarop al mijn werk staat. Deze schijven gebruik ik als ik snel een oud beeld nodig heb. Zodra ik een nieuwe CD of DVD heb gemaakt, gaan die beelden uiteindelijk ook naar deze harde schijven, zodat ik mijn “statische archief” lekker met rust kan laten”.

Hoe belangrijk is jouw archief voor jou?

Guido Koppes: “Zeer belangrijk! Puur omdat het mijn inkomstenbron is. In 2020 ben ik gaan samenwerken met ImageRights, een bedrijf dat op basis van mijn archief het internet afzoekt naar onrechtmatig beeldgebruik en vervolgens deze partijen vervolgens een factuur stuurt. Alleen al in 2020 en tot nu toe in 2021 leverde mij dat meer dan € 2.500,- op. In Corona Tijden is dat een welkome bron van inkomsten, die ik zonder mijn archief niet gemaakt zou hebben”. 

Is een harde schijf eigenlijk wel veilig om data op te slaan?

Sebastiaan Bagchus: “Het ligt eraan hoe je bekijkt. Harde schijven zijn er op basis van HDD en SDD-technologie. HDD’s bevatten bewegende delen (denk aan platenspeler technologie) dit is natuurlijk heel kwetsbaar. SDD’s hebben geen bewegende delen en maken gebruik van flash geheugenchips. Daarom zijn deze veiliger en ook sneller. Bij TAPES zien wij een harde schijf als een registratie en transport oplossing. Als je er echt op wilt archiveren, ga dan minimaal voor een SSD harde schijf. Maar voor back-up en archief hebben ook andere oplossingen”.

Guido Koppes: “Hmmm, als ik jouw goed begrijp, dan zou is dus eigenlijk mijn archief moeten opslaan op SSD schijven. Vanwege de veiligheid”. Sebastiaan Bagchus: “Zeker weten, zorg ervoor dat je jouw data op 2 locaties opslaat en dat het op betrouwbare dragers staat. En bedenk, een back-up maken is echt wat anders dan een goed data-archief aanleggen.

Wat is het verschil tussen back-up en archief?

Sebastiaan Bagchus: “Wij zien een back-up als een reservekopie van de data waar je regelmatig aan werkt en data archief als een lange termijn oplossing voor de data die je voor een langere periode wilt opslaan maar waar je niet regelmatig gebruik van maakt”.

Waar moet jouw leverancier van storage producten aan voldoen?

Guido Koppes: “Betrouwbaarheid is cruciaal, ik moet er van uit kunnen gaan dat producten werken en blijven werken. Over een periode van jaren. Persoonlijk contact stel ik ook zeer op prijs, je bent uiteindelijk samen verantwoordelijk voor een productie en dan zijn korte lijnen vaak cruciaal voor het slagen van die productie. Maar ook integriteit is cruciaal, want ik moet mijn partners blindelings kunnen vertrouwen. Daarom praat ik liever over een partner in plaats van een leverancier. Mijn werk en mijn deadlines zijn mede afhankelijk van mijn partners. Partners zoals TAPES”.

Waarom kiezen bedrijven ervoor om met jullie te werken?

Sebastiaan Bagchus: “Één van onze kernwaarden is CARE en die nemen wij heel serieus. Wij dragen met veel plezier zorg voor de wensen van onze klanten en relaties. Het belang van de klant gaat boven het schrijven van orders. We denken mee, adviseren en zorgen ervoor dat het geregeld wordt. Altijd en overal”.

Biedt TAPES ook archief oplossingen?

Sebastiaan Bagchus: “Jazeker, met de enorme datavloed die de wereld genereert, is een archief oplossing van groot belang. Opslaan in de Cloud is voor velen de standaard tegenwoordig. Maar Cloud opslag brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee.

Bandbreedte, maandelijkse kosten, geen eigen beheer en extra kosten van dynamisch gebruik. Bij TAPES geloven we enorm in Data Tape storage, oftewel LTO-Tapes. LTO-technologie is enorm in ontwikkeling. Het is betrouwbaar, snel en je hebt je archief in  eigen beheer. Niet alleen qua kosten maar ook de capaciteit, compatibiliteit en mobiliteit zijn sterke punten van LTO-technologie en Data Tape. TAPES.nl adviseert en implementeert de bekende en betrouwbare producten van Fuji, IBM, mLogic, HP en ProMax. Met LTO-Tape beschik je bijvoorbeeld over een maximale capaciteit van wel 15.000 GB. Daar kan geen harde schijf tegenop!”.

Wat is jouw boodschap aan mij en mijn collega fotografen?

Sebastiaan Bagchus: “Kijk heel kritisch naar je workflow met betrekking tot je data en content. Het is jouw bronmateriaal, jouw bestaansrecht. En zoals jij ook zegt Guido, het is je creatieve oogst en een bron van inkomsten. Reden te meer om er zuinig op te zijn. En even persoonlijk… bel mij gerust om een keer samen te zitten en te bekijken wat de beste storage mogelijkheden zijn voor jouw data en content.”

Logo Guido Koppes Fotografie

 

Guido Koppes Fotografie

Tuinstraat 47-07

5038 DA Tilburg

+ 31 (0)129 16 325

visual@guidokoppes.nl

www.guidokoppes.nl

 

TAPES Amsterdam BV

Poortland 128

1046 BD Amsterdam

+31 (0)88 20 10 300

sebastiaan@tapes.nl

www.tapes.nl


The Future of Stock Photography

Portret man met baardThe past fifteen years or so (since 2004) I have been involved in Stockphotography. It Brough me places and it gained revenues. On top: I’ve learned a lot and it all was a pleasure to do so. However, not all good things last. According to Jim Pickerell, stockphotography as a career is no longer an option for photographers to earn a living. Why? Here are his zeven reasons why;

  1. A huge and growing oversupply of images compared to demand.
  2. Prices for use of images began to plummet.
  3. An increasing number of part-timers and amateurs entering the market.
  4. Agencies and middlemen sellers of stock images began to reduce the support they supplied image creators.
  5. Agencies put an increasing amount of the work of preparing images for marketing on the backs of the creators.
  6. Agencies began to reduce and eliminate editing and turn all the human editing functions over to technology and the customers. As a result, customers have been required to spend more of their time trying to find the images they need for their projects.
  7. At the same time agencies began to take a larger and larger share of the fees customers pay to use the images the agencies represent.

Read the entire article, and more related to this subject HERE! Personally I find Jim’s article a well funded overview of developments within the business of stockphotography the past decade. Due to his over 50 years of experience Jim has collected numerous sources and insights. Above all, reading between the lines, his statements also give a valuable insight into the future of photography: “No, it won’t get better!”. Valuable information for present stock photographers and photojournalists and for people considering to enter the market to gain a buck or two.

Besides the above, developments in StockPhotography must be a stimulant for  assignors to start paying reasonable rates for assignments to photographers. Photographers need to earn a living within 20 to 30 hours a week, otherwise they will fall over and go under. Since assignors won’t consume their budgets faster then necessary, photographers, photojournalists and their Unions, like the Dutch NVJ/NVF need to step up and start making an effort towards press-agencies and other assignors. If not, not only photography will soon be merely a hobby, photojournalism (and journalism in general) will also be the work of amateurs and civilians. Thus increasing the distrust public has towards Press.


Fotografen klagen BuzzFeed aan!

Een groep van zes zwarte fotojournalisten klaagt mediabedrijf BuzzFeed aan voor het ongevraagd gebruik van foto’s van Black Lives Matter-demonstraties van afgelopen zomer. Centraal staan foto’s die BuzzFeed in een overzichtsartikel insloot vanaf Instagram-accounts van de fotografen. Lees Verder op VillaMedia: Fotografen klagen BuzzFeed aan voor Insluiten Instagram Foto’s

BLM Demonstration in Portland, Oregon

Foto: Noah Berger / Associated Press

 


Gastblog: Gevolgen van de Corona Crisis voor een Freelancer

En tegelijkertijd een pleidooi voor de invoering van het Basisinkomen.

Door: Hubertus Huijg

Ik ben freelancer (zzp-er) in de creatieve sector en ik sta op het punt om te donderen vanwege de financiële gevolgen van de Corona Crisis. Want de uitval van omzet en inkomsten is zo totaal en overdonderend, dat de rekeningen en schulden zich blijven opstapelen en ik op dit moment niet meer zie hoe ik die kan betalen. Waarmee ook instellingen zoals mijn woningbouw-coöperatie, en bedrijven zoals mijn accountants-kantoor in de problemen komen, want helemaal uniek ben ik zeker niet. Ook bij hen stromen de verzoeken om uit- en afstel binnen.

Voordat ik hierover hier verder vertel, wil ik wel een positief ding benadrukken: de TOZO regeling. Net als heel veel anderen maak ik er gebruik van en ik ben er dankbaar voor. Het heeft nog veel en veel erger voorkomen en de regeling is zoveel beter (lees: soepeler) dan de Bijstand. Bovendien ervaar ik het contact met de gemeentelijke TOZO medewerkers als prettig en betrokken. Iets dat ook heel fijn is om te ervaren. Daarom mijn dank aan Rijk en Gemeente voor in ieder geval dit ding. 

Maar dan de financiële praktijk. Laat ik die eens concreet maken; jaarlijkse vergoeding voor het hosten van mijn website; het eigen risico zorgverzekering; toeristenbelasting voor mijn Airbnb kamer; mijn accountant over 2019; mijn huur over augustus. En dan mijn roodstand bij mijn bank en mijn creditcard. In totaal kijk ik sinds deze week tegen een schuld aan van bijna € 6.500,-. Daar tegenover staat een inmiddels behoorlijk gebrek aan inkomsten; mijn Airbnb kamer levert deze zomer, en met het naderende studenten seizoen in aantocht, maar een paar honderd euri op, want de bezettingsgraad is met 85% gedaald. Omzet uit journalistiek werk en fotografie: idem dito. Ook mijn bijbaantje als taxichauffeur (drie dagen in de week) is met zeker de helft ingekort, want reguliere contracten van mijn werkgever zijn allemaal ‘on hold’ of zelfs helemaal stil gezet vanwege Corona en vakantie. En: per eind augustus wordt mijn contract zelfs helemaal niet meer verlengd. Al met al komt er net genoeg binnen, om de boodschappen te betalen, naast een paar relatief kleine rekeningen, zoals GWL en de premie van mijn ziektekosten verzekering. Puur financieel gezien komt er dus zwaar onvoldoende binnen om alle rekeningen te betalen en is er ook geen uitzicht dat dit ergens in de nabije toekomst gaat veranderen. Waarbij ik nog niet eens vermeld de reiskosten voor interviews en reportages, het lidmaatschap van beroepsorganisatie NVJ, kosten telefoon en internet. Ook die zullen binnenkort waarschijnlijk worden toegevoegd aan bovenstaand lijstje. 

Portret eigenaresse vintage winkel

Waar ’t op wringt? TOZO (hoe fijn het ook is die te mogen ontvangen) is een vergoeding voor de kosten van levensonderhoud. Kort door de bocht: de huur, de energierekening en de boodschappen. Doorlopende bedrijfskosten, waarbij allerlei verzekeringen al zijn wegbezuinigd, tellen niet mee. Belastingen moeten gewoon betaald blijven worden, en ook reis- en communicatiekosten moeten (beperkt) worden gemaakt, omdat er anders al heel snel helemaal niets meer binnen komt op een bankrekening. Dus die kosten worden dan maar, voor tower mogelijk, betaald uit het huishoudbudget TOZO. En dan gaat de huur op een gegeven moment al snel aan de wilgen, want het is het een of het is het ander.

Waar ’t op wringt? De langer dan verwachte duur van de Corona Crisis. Zo’n flinke daling in omzet en inkomsten is voor een paar maanden nog wel op te vangen. Maar TOZO dekt niet de complete lading, mede omdat inkomsten gewoon worden verrekend. Je komt dus nooit boven bijstandsniveau uit en dat niveau is nu eenmaal erg laag. En ook het negatieve saldo van een bankrekening en een creditcard is nu eenmaal eindig. Het enige dan dan nog rest is het vragen van uitstel. De huur, de energierekening, de zorgpremie, de vakantie. Werkelijk iedere rekening wordt dan op de lange baan geschoven want het geld is er eenvoudig weg niet.

En uitzicht op verbetering is er niet. Binnen twaalf uur na de laatste persconferentie van Mark Rutte op 6 augustus 2020, kwam er wederom een annulering binnen voor een verblijf van een week in mijn Airbnb kamer. Bijna € 300,- aan inkomsten die nooit meer binnen gaan komen. Intussen zijn veel van de landelijke kwaliteitskranten die mijn werk publiceren, nog maar een kwart van wat ze waren voor Corona, puur vanwege hun teruglopende budgetten. Ook dat kost aan mijn kant geld, want er is geen ruimte meer voor mijn stukken en mijn foto’s. Cijfers over de diepte van de recessie in 2020 worden bijna wekelijks naar nog dieper bijgesteld en zijn inmiddels de 10% ruimschoots gepasseerd.

De risico’s die ik daarmee loop? Allereerst zullen er aanmaningen binnenkomen en deurwaarders aan de deur komen. Met natuurlijk een opslag op de oorspronkelijke schulden. Want ja, een deurwaarder moet ook zijn brood verdienen. Kan ik die opslag betalen? Nee, natuurlijk niet.  Dan moet de huur van augustus nog betaald worden en uitzicht op het betalen van de huur van september en oktober is er ook nog niet. Na drie maanden volgt dan automatisch een verzoek aan de Rechter om (in mijn geval na 27 jaar) het huurcontract te ontbinden. Tja, dan sta je, in het ergste geval, ineens op straat. Anderhalve meter in acht houden? Mondkapjes dragen? Handen wassen? Überhaupt persoonlijke hygiene? Als dakloze wordt dat allemaal ineens een heel stuk bewerkelijker. En aan het werk blijven in de hoop dat dat ooit nog inkomsten gaan opleveren is als dakloze bijna onmogelijk. Want geen huis, dan ook geen adres. En geen adres betekent automatisch ook geen bankrekening meer, laat staan een arbeidsovereenkomst of een plek om (freelance) te kunnen werken. 

Hoe ik hier mentaal mee omga? Ambivalent. Enerzijds zit ik natuurlijk bovenop de financiën. Als er een factuur binnen komt waarvan ik weet dt ik die niet kan betalen: ik hang meteen in de telefoon met die leverancier van dienst: mededeling doen en afspraak maken. En ik blijf nieuwe manieren vinden om geld te verdienen. Nieuw fotopersagentschap was het eerste idee. Een webshop voor fotokunst het tweede idee. Mijzelf betrekken bij Pakje Kunst het derde idee. Hiervoor mijn analoge fotografie verder uitwerken was het vierde idee. Corona gerelateerde reportages maken (met alle risico’s en gevaren van dien) was het vijfde idee. Solliciteren naar een fotografie gerelateerde baan in Berlijn was het zesde idee. Documentair project rondom mijnbouw het zevende idee. Allemaal in een paar maand tijd. Soms is het verrekte handig een professionele, creatieve freelancer te zijn, want de ideeën blijven stromen. Echt, de een na de ander. En als je geleerd hebt om die ideeën om te zetten naar concreet handelen; helemaal super top! Maar dan komt de ondernemer naar boven, en die zegt dat er ook gewoon geld verdient moet worden. Omdat al die rekeningen ook betaald moeten worden en omdat ik vind dat de ontvangende partijen ook gewoon recht hebben op hun geld. Want die zitten in exact dezelfde situatie als ik: geldgebrek. Nog afgezien van ’t feit dat ze basic gewoon aan mij een dienst verlenen of hebben verleend. 

Tegelijkertijd merk ik ook, dat heel veel freelancers en flexwerkers buiten de boot aan het vallen zijn. Opdrachtgever komen niet retour, werk blijft uitgesteld worden, tijdelijke contracten worden niet verlengd, en ga zo maar door. Bij grote bedrijven, zoals KLM & Booking.com worden duizenden ontslagen en worden salarissen verlaagd. Weliswaar profiteren sommige bedrijven van de Corona Crisis, wat ze gegund is, maar dat neemt niet weg dat er wederom een flinke recessie onderweg is. En een grotere recessie dan deze hebben we in eeuwen niet gezien. Waarbij de onderkant van de arbeidsmarkt en de flexibele schil de grootste klappen opvangt. Dat dit helaas niet de eerste keer is, is bij iedereen ook wel helder, denk ik. 

Social media Portrait

Zijn wij freelancers en flexwerkers daarmee zielig? Ben ik daarmee zielig? Absoluut Niet & Amma Hoela! Ik ben er trots op, wat ik in vijftien jaar als freelancer heb bereikt: een grotere zelfstandigheid, een groter (internationaal) netwerk, een grotere hoeveelheid kennis en ervaring, een eigen identiteit als contentmaker; een groter vermogen om anderen te helpen en blij te maken. Met andere woorden: mijn winst is een leven dat voldoening geeft, in tegenstelling tot een lethargisch leven afhankelijk van de Bijstand met zijn beperkende regels en procedures. Ik wil daarom ook voor geen goud retour naar waar ik vandaan kom. 

De enige uitweg die ik zie, om met dit alles om te gaan, is het Basisinkomen. Een vast bedrag van € 1.250 per maand, inclusief toeslagen. Soort van gratis geld. In meerdere opzichten, trouwens. Het Basisinkomen helpt niet alleen flexwerkers en freelancers met een te laag inkomen vooruit, het zorgt ook voor een heel wat kleinere overheid, op zowel Rijksniveau als bij de Gemeenten. Het versmadelijke toeslagencircus kan er aan, samen met allerlei regelingen als WW, WIA, Bijstand, de P-Wet, re-integratiebudgetten, en nog zo’n paar geld- en menskrachtverslindende regelingen. Allereerst stopt natuurlijk de uitbetalingen van al die uitkeringen (in ruil natuurlijk voor het Basisinkomen), ook de miljarden aan uitvoeringskosten zijn dan niet meer nodig. Een nieuwe toeslagaffaire is dan ook niet meer aan de orde, net als fraudeopsporing, controle op controle, rechtszaken ten gevolge van verkeert aangevinkte vakjes en wat dies meer zij. De bezuinigingen zijn enorm. 

Aan de andere kant van de streep zijn er nog veel meer voordelen. Positieve voordelen. Het leidt tot meer saamhorigheid in de samenleving, puur omdat mensen geen tijd en energie mer hoeven te steken in overleven. Het vergroot de financiële onafhankelijkheid van kostwinners. Iedereen is dan in staat om te voorzien in zijn basisbehoeften, wat dakloosheid, honger en lethargie zal verminderen. Ook de psychische klachten ten gevolgen van armoede verminderen, wat de druk op een geestelijke gezondheidszorg zal doen afnemen. Mensen krijgen meer ruimte om bij te leren en te studeren, wat hen meer geschikt zal maken voor de kennisintensieve en internationaal georiënteerde arbeidsmarkt die we nu al hebben. 

Ik ben hierboven zeker niet volledig in mijn argumentatie. Er zijn nog veel meer argumenten ten voordele van het Basisinkomen. Veel meer redenen, waarom dit concept juist nu een goed idee is. En persoonlijk heb ik nog geen enkel argument gehoord, dat een Basisinkomen uitsluit. En als zelfs de Verenigde Naties (Volkskrant, 23 juli 2020) adviseert om pakweg eenderde van de wereldbevolking van een Basisinkomen te voorzien, en Spanje het Basisinkomen al per 1 juni 2020 invoerde, dan vraag ik me af, waarom we er in Nederland niet nu mee aan de slag gaan! 

Bronnen

Hubertus Huijg | 11 augustus 2020 | hubertus.huijg@gmail.com


Cultural Anthropology, a Cover Publication

Cover Cultural Anthropology

It’s always an honour and a very positive surprise, when I find one of my images being used to illustrate the cover of a beautiful scientific publication: “Cultural Anthropology | Global Forces, Local Lives” . In this case the subject of the book deals closely with the kind of photography I like to produce the most: People & Stories. This image was taken during one of my visits to Calais,  France, during the 2015 events regarding an illegal refugee-camp in the dunes near the Calais harbour to the United Kingdom. Especially for people interested in anthropology, this book can be purchased at Routledge Publishers.


Undevelopped World War II Film Discovered

Found a huge and very important project on The Internet today, called: “The Rescued Film Project”! The Rescued Film Project, founded by Levi Bettweiser, is an archive of images that were captured on film between the 1930s and early 2000s. Meanwhile he’s giving a lemon on how to develop old, analog films, waiting to be seen … Just recently he received multiple, undeveloped rolls of film, made during World War II, and this is just one example of his work! It’s Beautiful and Definitely worth having a look at!!!!


NVJ Commercial Journalisten

Betrouwbare informatie is van cruciaal belang in de onzekere tijden die het coronavirus veroorzaakt. In een landelijke tv-commercial brengen we het werken van journalisten onder bijzondere omstandigheden voor het voetlicht. “Als het er echt toe doet, is het de journalist die de juiste vragen stelt. De journalist onthult, duidt en verbindt. Juist nu!”

De commercial is totstandgekomen, dankzij het aanbod van STER dat belangenorganisaties in de gelegenheid stelt om hun achterban te ondersteunen in deze moeilijke tijd. STER stelt hiervoor gratis zendtijd ter beschikking. De commercial verschijnt voor het eerst op vrijdagavond 24 april. Inmiddels steunen ook RTL, Facebook en Google onze campagne op hun kanalen. En zo gebeurt het dat voor het eerst in haar 130-jarig bestaan de NVJ in een landelijke commercial verschijnt. Dit is een gelegenheid die we graag aangrijpen om de grote waarde en betekenis van onze journalisten voor de samenleving te benadrukken.

Courtessy: @NVJ | Nederlandse Vereniging van Journalisten | #journalistiekjuistnu


Keywording of Images

Good caption and keywording of images is essential when selling images through any online marketplace. If you do this right, you will have an advantage over competitors and your images will, on average, sell better. However, if you don’t know how to do this in a professional matter, you will establish a negative reputation and professional image buyers won’t return to spend their revenues. On top, “false positives” are to be avoided. So, being a professional photographer also means that you have good knowledge of metadata, of which Titles, Captions & Keywords are a huge part. This is a short introduction to the subject. 

False Positives are  images that turn up in search results without having a relation to the actual search-terms, as entered by the image buyer. For example: an image of a colorful bird turning up, when customers search for a: “caucasian woman sitting behind her office desk working on her computer”. Naturally false positives need to be avoided, since they are not relevant and will not be bought by the above mentioned image buyer. Besides this, it may annoy customers, who will leave for images agencies that do things right. 

1st of all: Metadata

Metadata are all data, embedded in an image, that describe that specific image. Camara data, Copyright data, descriptive data and many other ‘chapters of data’ are there to provide valuable information to archives, image buyers and others. If you want to read more about it in debt: https://iptc.org/standards/photo-metadata/ 

2nd of all: Information about maker, including copyright

I always use a template in Adobe Bridge to automatically enter basic information about me as a maker (author) and copyright holder of my images. Besides name and address, a website, an e-mail address, a phone number and all what’s needed for people to reach me as “the author” of that particular image.When you’re at it, don’t forget to enter Location Information to the Metadata. Especially when you’re traveling regularly, it’s a tol to find back images in your own image archive that have been made on a specific location or in that city you travelled to a couple of times. 

3rd of all: Titles

Woman and Red Background

Titles need to be entered to name an image and to provide first, basic information about what’s on it. Keep titles short: “Portrait Young Adult Caucasian Female”. 

 4th of all: Captions

Captions are very important, since they’re indexed by Google. And since images are first found through the Googel Indexing Mechanism, you need to adjust your methodology to this. I always start with location information (Town & Country) followed by a precise and detailed description of what’s in the image. Als for the image here: “Tilburg, Netherlands. Young adult, blonde woman drinking a cup of tea while having a brunch inside her living room on a  sunny, Sunday morning.” 

5th of all: The keywording

For Keywording of Images there’s several systems that can be uses best. They all come down to a good analysis the image, what’s in it, what happens in it, and the techniques used. Keywords are devised therefor is separate groups or chapters and it’s a good idea to systematically follow these.

  • Location: Town, Country, SupraNational Entity, Location of Interest. The location of interest is especially important for travel destinations or locations relating to the specific event. The Vatican in Rome, for example, or The Capitol in Washington DC.
  • If People: describe gender, ethnicity, age and the number of people, nationality. If there are people visible in the background, name them as such.
  • If No People: describe that “no people” are in the image.
  • If Objects: describe the number of objects in the image. And an object can be many things.
  • Actions: otherwise behavior, especially people. Or what someone is doing.
  • Settings (indoors, outdoors, under water, airborne, space)
  • Time of day: daytime, night, at night, morning, evening, dusk, dawn
  • Techniques Used (Copy Space, Depth of Field, View Point)
  • Orientation of the image (Vertical, Horizontal)
  • Special Keywords describing a situation

As for the image above, of the young woman drinking a cup of tea; 

  • (Location) Tilburg, The Netherlands, Holland, Europe, European Union, European Community, Dutch, European, home, at home, domestic, living room, room, saloon, lounge, domestic
  • (People) woman, female, one woman, one female, one woman only, one female only, one person, one person only, caucasian, young adult, blond, blonde, waist up
  • (Objects) object, several objects, plate, cup, cup of tea, table, living room table
  • (actions) sitting down, holding, holding a coop of tea, drinking, drinking a cup of tea, having breakfast, having lunch, having brunch, lunch, brunch, breakfast
  • (Settings) indoor, indoor, inside
  • (Time of Day): morning, daytime
  • (Techniques Used) daylight, front view
  • (Orientation) Horizontal 
  • (Special Keywords) privacy, eating, food, tea, liquid, domestic, at home, home, residence, lounge, saloon

Special Remarks

  • Flowers, Animals (actually anything biological or medical) use their common names and their scientific, Latin names. Use both, otherwise an image isn’t found. If an image isn’t found, it won’t be sold.
  • If you used any other technique then digital, like polaroid or analog photography: name it as such.

Which Software or App to use?

I have been using Adobe Bridge for years now, to enter all my metadata and do the keywording. Lightroom is also an option, for people who feel comfortable using the application. There are others, though. Slow, but an option would be Adobe Photoshop itself, through menu: “File Info”. Fast Photo Tagger is another. And there are many others, of you search the Internet a bit. Most important thing is: make it work for you!

About the Author. 

Guido Koppes is a freelance photographer and photo journalist, working from Tilburg, The Netherlands on (international) projects and assignments. Part of his time he works as a Photographers Liaison of Photochain, a blockchain based marketplace for photography where photographers can set their own prices and receive an 80% share on their royalties.


Graffiti’s of Europe

Somewhere in January 2020 I published a new iBook on Apple’s iTunes Store, with a collection of images centering Graffiti’s & Murals. Alway been a huge fan of Urban & StreetArt. A few visit’s to Berlin made me start to ponder this idea of an iBook, that can be an inspiration for many. Especially for Visual & Urban Artists. At least I hope so. A digital copy of the iBook costs € 2,99 (or the equivalent in your local currency) and can be viewed on iPhones, iPad’s, MacBooks and iMacs. 

Download here from iTunes Store


Photochain: Novel Chance!

In my previous blog-post I asked to stay tuned on news about Photochain, a new, disruptive stock photography company, which is emerging on the global battlefield of online stockphotography. Well, I’ve got some news for you! They are now searching for new, contributing photographers during their final launch phase. I thought you might be interested in this novel opportunity, since they have a few advantages over traditional stockphotography agencies. Let me try to explain! 

Photochain Pays 80% of the Revenues to Photographers

Photochain is based on blockchain technology and Artificial Intelligence (AI), and is the first of its kind to do so. This means that licenses and copyright information are stored and published in immutable (non changeable) public databases, where you can acces all relevant information. This gives you, as a stockphotographer,  complete control over your images! On top: you set your own prices, of which you get to keep 80%. Photochain only asks 20% commission, which is the lowest in the industry! So, where other platforms like Photoshelter, actually ask money, you get payed the highest percentage in the industry!

Since “Photochain” is a novel startup in it’s final phase of development, services are still being added as the marketplace grows and grows. Meanwhile basic functionality for image upload is there, as are all algorithms to finalize financial transactions. You will be payed as soon as your balance exceeds € 50,00. It will come live, as soon as there is a sufficient supply in images.

Launch expected during Q1 2020 

The company itself is formerly based in Estonia, an EU country using the Euro as a currency and having one of the most innovative, digital infrastructures globally. Team members are spread across Germany, Switzerland, Luxembourg, The Netherlands, and a few other European Countries. This makes “Photochain” a truly international corporation, with a huge, potential network at its disposal. Final launch is expected during Q1 (the first quarter) of 2020. 

Join Us Now!

So, if you’re a (stock)photographer with an image archive that is not completely online for licensing, why not join this new opportunity and help rewrite the rules for monetizing your hard work? Let’s be part of nuovo, novel developments and become part of something positive to start of the new year 2020!!! You can boost your career again, by clicking the link below and register!

Join Photochain

If you have any questions, please don’t hesitate to send me an e-mail. Or just give me a call. I’ll be happy to help out!


Blockchain in Photography

May 2018 or so … Kodak broke the news they were going into stockphotography and blockchain technology … News!!! Since then Kodak went silent on it’s plans and how they would proceed … Until last week I got an e-mail from Stanislav Stolberg, basically telling me, that they beat Kodak in it’s own game … Perfect example of a start up stirring up the market with a good idea’s and the motivation to make them come through today … So, may I introduce: “Photochain”? 

Not posting a link just jet, since they’re in the final phase of development, and therefor not just alive jet … But it’s coming soon … Q1 2020, that’s the goal for now … Hell of a way to close down the old year … Which was hell, by the way … Finally some god damn good news!!! (quotation from The Matrix Trilogy) … So, stay tuned, I’ll be posting news about this one as it comes along! 

Photochain


Regiment Limburgse Jagers

29 november 2019. Dagblad De Limburger besteed aandacht aan de Limburgse Jagers, die een vermelding op het Vaandel krijgen, voor Moed, Beleidvol & Dapper Optreden, tijdens hun missie in Uruzgan in 2007. Was mooi om te mogen fotograferen! Tekst: Jas van der Camp; fotografie: Guido Koppes.

Limburgse_jaers_uruzgan_2007

De Limburgse Jagers (Oirschot) krijgen een eervolle vermelding voor Moed, Beleidvol & Dapper Optreden.


Amer Centrale: Van Steenkool naar Bio-Massa

’t Is nogal een dingetje in de maatschappelijke discussie de laatste tijd: de uitstoot van CO2 en Broeikasgassen. Klimaatverandering wordt langzaam aan heel erg merkbaar door stijgende temperaturen, smeltende ijskappen en extreem weer. Toch gebruiken we met z’n allen steeds meer elektriciteit. Die toch maar ergens gemaakt moet worden. In Nederland staan er daarom elektriciteitscentrales; van die fabrieken met een hele grote ketel (boiler) en een flinke generator. De stoom uit die ketel laat die generator spinnen en draaien, en hop: onze Tesla kan weer 600 kilometer rijden. Is wel wat voor nodig, al die elektriciteit uit ’t stopcontact. Bergen CO2 producerende steenkolen, vaak uit Columbia, want daar op dit moment ’t goedkoopst. Wordt met boten en schepen hierin gevaren, uitgeladen en dan begint ’t fikkie stoken. Worden wel steeds minder, die steenkolen. Bio Massa is het grote toverwoord. De Amer Centrale moet in 2025 helemaal over zijn op spulletjes die minder van die rommel de atmosfeer injagen. Een heel proces waar RWE – Essent nog wel een paar jaar mee aan de bak moet. Doen ze ook nu al, driftig bijbouwen is het dingetje. Intussen draait die generator gewoon lekker door. Kunnen wij fijn onze Tesla blijven rijden. – Reportage gemaakt voor AGE FotoStock, waar je de beelden uit deze serie (en meer) kunt downloaden voor gebruik in publicaties. Let wel een beetje op: foto’s zijn niet gratis!


Over Google Images

Vorig jaar, op 28 september, schreef ik hier eens artikeltje over Google Images. Naar aanleiding van gesprekken met CEPIC, The European Centre for the Picture Industry, begon Google Images met het tonen van metadata naast de foto’s in hun zoekresultaten. Dit jaar, vlak na het CEPIC Congres 2019 in Parijs, ontdekte ik een nieuwe, positieve stap, die Google heeft gezet: nu wordt ook helder en duidelijk de website van  de fotograaf weergegeven. Dit is een volgende, positieve stap, in de manier waarop professionele fotografie wordt weergegeven in zoekresultaten.

Werd er tot nu toe, nogal eens gezegd: “We wisten niet wie de fotograaf was, dus konden wie die ook niet benaderen om toestemming of naamsvermelding.” Dat excuus is nu (hoop ik) verleden tijd. Kwestie van klikken  op de link onder of naast de foto, en je komt uit op zijn of haar website met contactinformatie. En dan is een e-mail naar de fotograaf natuurlijk zo gestuurd. 

Intussen blijft CEPIC met Google Images in gesprek over verdere verbeteringen in het weergeven van professionele fotografie en andere, auteursrechtelijk beschermde afbeeldingen, in hun zoekresultaten.

Google Image Search

World Wide Web, The Internet. Eindelijk is Google Afbeeldingen foto’s in hun zoekresultaten op de juiste manier aan het weergeven; zij laten nu de website van de maker en auteursrechthebbende zien, onder of naast de betreffende foto. je kunt dus meteen doorklikken en de fotograaf benaderen, als je de foto wilt gebruiken in een publicatie.


Watermerk = Niet Gratis die Foto!

Een watermerk in een afbeelding op internet. Door velen lelijk gevonden en een reden om die foto dan maar niet te gebruiken in een website of publicatie. Daar kan ik me alles bij voorstellen, want zo’n watermerk in een foto is ook lelijk. Eerlijk gezegd is dat ook precies de bedoeling, dat die foto om dat lelijke watermerk niet gebruikt wordt. 

Even voor de helderheid; professionele fotografen zetten zo’n foto op internet, omdat ze hopen dat die foto gaat verkopen. En vaak is dat ook zo, want het internet is hun verkoopkanaal, hun online winkel. Daar verdienen zij hun inkomen mee. Wat dus zij eigenlijk willen, is dat diegene die de foto gaat gebruiken zich registreert op de website waar de foto te koop wordt aangeboden, en dan betaalt voor de licentie. Vaak gaat dan de helft van dat bedrag door naar de fotograaf. En bij meerdere verkopen kan die fotograaf dan weer zijn huur betalen. En nieuwe foto’s maken. 

Het komt steeds meer voor, dat ik foto’s terug vind op een website (vaak een blog) met het watermerk er nog in. Mij zegt dat, dat de maker van die website de foto’s lukraak ergens vandaan heeft geplukt. Hop, van de ene website rechtstreeks naar de andere, en dan publiceren maar. Volgens mij doet dat  de ontvangende website geen goed, want bewust lelijk gemaakte foto’s op een website gebruiken, maakt volgens mij ook die website heel erg lelijk. En waarom wil je dat eigenlijk: een lelijke website maken? Bijkomend dingetje is, dat de fotograaf ook nog eens inkomsten misloopt, al is het maar een paar Euro per foto. Want opgeteld kan ’t wel wat worden, al de verkopen bij elkaar. Met al die gewatermerkite foto’s verdient de fotograaf minder, dan dat hij zou kunnen. Alsof je met een brood onder de arm zonder te betalen de supermarkt uitloopt. 

Een watermerk in een foto is bedoelt als een duidelijk signaal: je kunt deze foto niet gratis gebruiken omdat je hem “toevallig” op internet bent tegen gekomen. Het zegt: “Deze foto moet je afrekenen, voordat je de winkel uitloop!”. Net als ieder ander ding, dat door een ander is gemaakt en dat jij voor jouw doeleinden wilt gebruiken. Dus, ben eens sportief, doe het juiste, en trek de betaalpas! Echt, je gaat heus niet failliet van die twee of drie foto’s. Geloof me!

Bovenstaande foto’s zijn gevonden op verschillende websites m.b.t. de zoek-technologie van Copytrack GMbH, Berlijn. Voor auteursrechthebbenden (heel vaak professionele fotografen) zoeken zij het internet af naar foto’s die onrechtmatig in gebruik zijn bij derden. Hierna krijgen de eigenaren van die website een ‘licentievoorstel’, waarmee zij het gebruik legaal kunnen maken en extra kosten kunnen voorkomen.


Noab’s Activa

Een verzameling Covers van Activa Magazine, het ledenblad van NOAB, de Nederlandse orde van Administratiebureau en Belastingdeskundigen. Komt vijf keer per jaar uit en bevat interviews, nieuws en artikelen m.b.t. fiscale en financiële ontwikkelingen, wetgeving en accountancy. Portretten van hoogleraren, politici, juristen, accountants en ondernemers gemaakt in opdracht van de redactie. 
Noab's Activa 2012


Contour De Twern Campagne

Recentelijk leverde ik een serie van twintig foto’s uit mijn archief aan de Corporate Communicatie & PR afdeling van Contour De Twern, een welzijnsorganisatie die o.a. actief is in de regio Tilburg. De foto’s werden gebruikt voor een publiekscampagne, waarin aandacht gevraagd werd voor persoonlijke issues, zoals eenzaamheid en hoe zij kunnen helpen met deze omstandigheden om te gaan.

2016-11 Contour De Twern Poster-1


AGE FotoStock Portfolio

Niet iedereen realiseert zich, dat er meer stockfotografie agentschappen en websites zijn, dan ShutterStock, iStock, Adobe Stock & Dreamtime met gewoonlijk goedkope, slechte tot middelmatige kwaliteit. Er is beters te krijgen. Het in Barcelona, Catalonia gevestigde AGE FotoStock is er daar een van. Begonnen in pakweg 1973 meteen een van de oudere onder de premium stockfotografie bedrijven. AGE was de eerste, die in 1998 begon met het aanbieden van foto’s via het Internet. Daarvoor bouwde AGE zijn eigen software, dat zij nu via het THP platform aan conculega’s ter beschikking stellen. Tegenwoordig biedt AGE RM, RF en LBRB licenties, verdeeld over meerdere collecties en fotografie, video en illustraties, gemaakt door hun een fotografen en “in distributie” voor anderen. Absoluut een must om zelf eens te ontdekken wat AGE in huis heeft!

AGE FotoStock Portfolio by Guido Koppes


Analoge Fotografie

Recente ontwikkelingen laten zien, dat de ‘ouderwetse’ analoge fotografie weer helemaal in opkomst is. Impossible Projects met zijn Polaroid camera’s en films, Hipstamatic met zijn filters, en mensen die met echte, analoge films aan het experimenteren zijn. En vervolgens ‘wow-fotografie’ maken. 

Net als anderen ben ik a van jongs af aan bezig met films en analoge camera’s. Sinds dat digitaal een vlucht nam, lag dat alleen een beetje stil. Periode aan de Rotterdamse Foto Academie uitgezonderd, maar ‘het’ ineens weer moest om dingen in de vingers te krijgen. Maar al die tijd lag er een flinke verzameling films en negatieven in de opslag. Die zijn weer naar boven gehaald, netjes opnieuw gearchiveerd. Wat betreft de pareltjes, die worden stukje bij beetje gedigitaliseerd. 

Hieronder een paar mooie voorbeelden, om te beginnen. ’t Leuke is, dat sommige van deze beelden ook door mochten naar de website van AGE FotoStock, het premium fotoagentschap waarbij ik ben aangesloten. Wil je daar de vorderingen een onderzoeken? Dat kan dan hier!


De Cooperatie

Een groep freelance journalisten die werken vanuit hun eigen, coöperatieve werkplek in Amsterdam, waar zij teksten schrijve, artikelen, journalistieke bijdragen en meer. Allemaal voor opdrachtgevers, krant, tijdschriften. Eigenlijk is De Cooperatie een Collectief van Journalisten, die toegang hebben tot allerlei diensten en producten die handig zijn in hun werk. Websites, fondsenwerving, een platform om zelf te publiceren (Reporters Online), een betaalportaal en een nieuw kantoor met werkplekken. 

EN die moest ik dus in beeld brengen. Guerrilla style fotografie, deze keer, met een bescheiden briefing vooraf, een kleine, mobiele camera, mijn notebook, en een internet-verbinding. Ik ontmoette de opdrachtgever, maakte de beelden die zij hebben wilde, verwerkte die tot iets moois, en stuurde ze door aan mijn opdrachtgever voor gebruik in onderstaande brochure en de website. Hop, klaar voor gebruik. Binnen twee uur was de klus geklaard, inclusief het versturen van de rekening, die heel netjes binnen twee weken werd betaald. Chapeau!


Google laat IPTC informatie zien in Google Images

Belangrijk nieuws van CEPIC, het “Center for the Picture Industry in Europe, gisteren op 27 september 2018. Haar gesprekken met Google resulteerden in een nieuw succes voor de foto-industrie.

Citaat: “Op 26 september 2018 lanceerde Google een belangrijke verandering in de manier waarop online foto’s worden getoond: de gegevens van maker en de credits van de foto, zoals die zijn ingevuld in de IPTC of metadata worden vooraan getoond naast de foto zelf in Google Images. 

Deze nieuwe ontwikkeling, waarin Google de maker en de beschrijving of caption laat zien, is een hele positieve stap vooruit voor alle makers van content en hun rechthebbenden. Het is zonder meer een goede stap, die laat zien dat foto’s en afbeeldingen geen anonieme objecten zijn die door verre onbekenden zijn gemaakt, maar door een echt persoon die met naam en toenaam is aan te wijzen.

Deze verandering is het resultaat van een aantal bijeenkomsten van Google met belanghebbenden in de Europese foto-industrie. CEPIC wil, als een van de oprichters van IPTC Photo Metadata Group, het correct gebruiken van IPTC meta-informatie promoten bij zijn leden, en hen bewust maken van de beste manieren om metadata zo correct mogelijk te koppelen aan hun visuele content. 

Google Images met Credit voor Fotografie

Persoonlijk denk ik, dat dit een van de betere resultaten van het laatste jaar is, die CEPIC aan zijn staat van dienst mag bijschrijven. Het sijpelt maar langzaam door, bij Google en zijn publiek, dat foto’s niet behoren tot het publieke domein, maar vaak het resultaat zijn van hard werk en flinke investeringen door fotografen en foto-journalisten. Professionals die vaak afhankelijk zijn van de omzet die zij m.b.v. het Internet weten binnen te halen door de verkoop van licenties op auteursrechtelijk beschermd werk.

Google Images with Credit Line

Link naar de Google Blog Post, met een uitleg over deze nieuwe ontwikkelingen.


Conferentie: Ports & The City

Vorige week was ik, als evenementenfotograaf, gevraagd te fotograferen op het congres: “Ports and the City” in Nijmegen. Een tweedaagse opdracht vanuit Acquire Publishing. Het ging voornamelijk over de binnenvaart, schepen, binnenhavens, containers en logistiek. De conferentie was georganiseerd door het Nijmegen European Green Capital 2018 and the Smart and Healthy City Programme van het Nederlandse Ministerie voor Infrastructuur & Water Management. Het resultaat van mijn werk, een mooie reportages staat sinds vandaag online bij de opdrachtgever.

Ports and the City

 


KodakCoin & CryptoCurrencies

Spookstad Doel bij Antwerpen

(Engelstalig Artikel) Photography dinosaur Kodak steps into a hype with a new, crypto currency: the KokakCoin … It gets around in the industry, raising all kinds of questions …

Kodak will create an encrypted, digital ledger of rights ownership for photographers to register both new and archive work that they can then license within the platform. With KodakCoin, participating photographers are invited to take part in a new economy for photography, receive payment for licensing their work immediately upon sale, and for both professional and amateur photographers, sell their work confidently on a secure blockchain platform. KODAKOne platform provides continual web crawling in order to monitor and protect the IP of the images registered in the KODAKOne system. Where unlicensed usage of images is detected, the KODAKOne platform can efficiently manage the post-licensing process in order to reward photographers. Kodak CEO Jeff Clarke stated: “For many in the tech industry, ‘blockchain’ and ‘cryptocurrency’ are hot buzzwords, but for photographers who’ve long struggled to assert control over their work and how it’s used, these buzzwords are the keys to solving what felt like an unsolvable problem.”

Kodak claims, that the platform will offer:

  • Image Registration. Provides immutable proof of ownership and enables member to take advantage of the platforms wider services.
  • Rights Management. Every license is documented by a smart contract on the blockchain which confirms the copyrights and licensing terms and conditions of the associated images.
  • Transparent Accounting. Receive royalty payments instantly via a smart accounting and reporting system. Community members don’t need a separate accounting system as all payments and accounting information is saved on the blockchain.
  • Community Marketplace. Our marketplace enables coin holders to buy, sell and book products and services such as flights, hotels, models, venues and studios with their coins. The marketplace will also create kickstarter opportunities for startups and service companies.
  • Distribution Platform. KodakOne is building a distribution platform for rights cleared images. On this distribution platform buyers (licensee) and licensors can buy/sell trade images based on the licensors licensing terms and conditions.
  • Post Licensing (Legal Enforcement). KodakOne provides continual web crawling in order to protect the IP of its members. Where unlicensed usage of images is detected, KodakOne can efficiently manage the post-licensing process.
  • Image Tracking. Community members can track usage of their photos and use these insights for more efficient and effective marketing of their assets.
  • Instant Payment. smart contracting payments are executed instantly as all payments will be made in Kodak Coin.

Still a lot has to be explained about this initiative. What is a Kodak Coin worth in terms or Euro’s? Will it be continually fluctuating? Will the value change between the time the customer makes a payment and the time the photographer uses it to actually buy something? How does the photographer buy groceries with a Kodak Coin? Will photographers only be able to transact business with others who are willing to accept Kodak Coins for the products and services they provide? How will usage fees be established? Will there be a schedule of fees for certain uses? Will photographers have to accept those fees or not participate? Will the licensing be RF or RM? Will each photographer be able to set his own fees? Will there need to be direct communication between the photographer and the buyer for most sales and, if so, how will that inhibit sales given the current ways image licensing is conducted?

And a few more questions: what percentage will KodakOne take of sales? They will have to get something for the service they are providing and presumably a lot considering how hot investors think this investment is. (Kodak shares rocketed up more than 120 per cent on news of the KodakCoin’s release.) How will KodakOne get a significant, diverse collection of the images that are in demand? Why would any photographer give their images to KodakOne exclusively? Big risk. If they put their images with KodakOne non-exclusively then the only sales KodakOne will record are the sales made through KodakOne. Potentially, there will be a huge number of other legal uses out there that Kodak can’t track including all the uses made worldwide prior to actually launching KodakOne. In order to do any legal enforcement, they will have to come back to the photographer to determine if the use was authorized or not. How will this marketplace get instant credibility and attention from image buyers? Getty Images, Shutterstock and Adobe Stock currently control 65% to 70% of the worldwide market. Why will customer suddenly switch to Kodak?

My personal and favorite question: “Do I need to switch from my present agencies, and license all of my images (made in the past ten years or so) through Kodak Coin? Thing is: we’re all going to have to learn about cryptocurrencies and blockchains. And it’s worth to stay on top of this new development. However, it’s way to soon to make final decisions. For now I am curious on how Kodak implements this idea, and how existing industry adapts to this new development.